دو کلید و یک حاشیه نویسی بر فیلم نامه و فیلم کوتاه
به گزارش وبلاگ نشر، تهران (پانا) - کتاب داستان ها چگونه فیلم می شوند نوشته پیمان شوقی و با مقدمه ای از رامتین شهبازی به وسیله انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی می گردد.
به گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، کتاب داستان ها چگونه فیلم می شوند مشتمل بر مجموعه ای از مقالات به تالیف پیمان شوقی با مقدمه ای از رامتین شهبازی به وسیله انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران منتشر و در جشنواره سی و هشتم رونمایی می گردد.
پیمان شوقی، مولف این کتاب، در یادداشتی درباره موضوعات این کتاب به شرح زیر شرح داده است:
انجمن سینمای جوانان ایران نزدیک به یک دهه است که اهتمام به تشویق فیلمسازان جوان در جهت رویکرد به اقتباس از متون ادبی و داستان های کوتاه ایران و دنیا نموده است. این مجموعه کوشیده است علاوه بر توجه ویژه به این گرایش در جشنواره ها، همایش ها و نشست های علمی، مواد مکتوب لازم برای استفاده هنرجویان به ویژه در دفاتر استانی انجمن را فراهم آورد. داستان ها چگونه فیلم می شوند کتابی است مشتمل بر مجموعه مقالاتی نو از استادان و چهره های نامدار آموزش فیلمنامه در دنیا که برمبنای اهداف کاربردی معاونت فرهنگی و آموزش انجمن گردآوری شده اند. گزینش و برگردان مقالات برمبنای نیازهای آموزشی طیف گسترده ای از مخاطبان بالقوه، از هنرآموزان نوپا که نخستین گام های آموزش طراحی و نگارش فیلمنامه را در انجمن سینمای جوانان ایران برمی دارند، تا دانشجویان سینما و هنرجویان مدارس فیلمنامه نویسی در کشور است و کوشش شده مجموعه ای فراهم گردد حاوی کلیدهای عملی و الگوهای تحلیلی، که در تبدیل ادبیات به سینما به کار علاقه مندان بیاید. داستان ها چگونه فیلم می شوند حاوی سه بخش است؛ در بخش نخست با اسم کلیدهای فیلمنامه کوتاه 10 مقاله گردآمده اند که ابعاد متفاوتی از فیلمنامه نویسی در فیلم کوتاه را برای فیلمنامه نویسان جوان و کارآموزان این رشته مطرح می سازند. مخاطبان این مقالات عمدتا کسانی هستند که چارچوب های فنی فیلمنامه نویسی را آموخته، و اینک در مواردی مثل ایده یابی، غلبه بر موانع فکری نگارش، ایجاد تعادل در ساختار روایت و خلاصه در طراحی یک فیلمنامه اثرگذار مشکل دارند. بخش دوم کتاب با اسم کلیدهای اقتباس به بحث اقتباس از آثار ادبی برای نگارش فیلمنامه کوتاه می پردازد و ابعاد مختلف آن را معرفی و تحلیل می نماید. در این مقالات، مطالبی کاربردی مثل آشنایی با فرایند اقتباس، آشنایی با کلیدهای گزینش داستان مناسب و چگونگی اقتباس در حوزه مالکیت خصوصی و عمومی مطرح شده اند. بعلاوه خواننده در این بخش با مفاهیم نظری همانند عناصر مشترک بین داستان کوتاه و فیلم کوتاه، بحث وفاداری به منبع اقتباس و کلیدهای تحلیل داستان برای اقتباس سینمایی آشنا می گردد.
پایان در بخش آخر با اسم در حاشیه خواننده با بعضی حواشی کمتر گفته شده اما ضروری در حوزه فیلم کوتاه و فیلمنامه نویسی آن آشنا می گردد؛ از جمله ویژگی های فیلم های کوتاه پربیننده در شبکه های اجتماعی و ترفندهای کسب حقوق اقتباس از خالقان آثار، بیشتر مقالات کتاب به قلم استادان سرشناس و استعدادیاب های فعال در سینمای حرفه ای نوشته شده که با زبانی روان و حجمی متناسب با حوصله مخاطب امروزی، کلیدی ترین روش های اقتباس ادبی در سینما را شرح می دهند. الیزابت استیونس، بن لارند، ریچارد راسکین، کاترین برنت، ملیسا سارجنت، کن میاموتو، اسکات کرافورد، جان لی هنکاک، و ... تعدادی از نویسندگان این مقالات هستند.
لازم به ذکر است رامتین شهبازی پژوهشگر و مدرس سینما در مقدمه این کتاب نوشته است:
یکی از شاخه های فیلم نامه نویسی که هنوز در ایران مغفول به جای مانده است مقوله اقتباس برای فیلم نامه است که در این مورد تنها به چند اسم کتاب می توان اشاره نمود که هیچ کدام هم منابع تازه ای به تعداد نمی آیند و اگر این مساله را به فیلم کوتاه هم بسط دهیم، می توان گفت عملاً کتابی مستقل در این حوزه وجود ندارد و علاقه مندان به اقتباس ادبی برای فیلم کوتاه هم غالباً خود به تنهایی در این جهت کوشیده اند. اینک کتاب داستان ها چگونه فیلم می شوند کوششی است برای غلبه بر این کاستی... می توان این مجموعه را در زمره آثاری قرار داد که بدون ادعای آموزشی بودن چنین خصلتی دارند. زیرا بدون پرداختن مستقیم به آموزش، مفاهیم کلیدی و اولیه را در فکر مخاطبان خود ایجاد می نماید و از این منظر می تواند اثری مفید باشد.
سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، 27 مهر تا 2 آبان 1400 برگزار می گردد.
منبع: خبرگزاری پانا