رصد طولانی ترین گذر عطارد از مقابل خورشید در تهران

به گزارش وبلاگ نشر، سیاره تیر یا عطارد در هر قرن 13 بار از مقابل خورشید عبور می نماید. آخرین باری که این سیاره از مقابل خورشید عبور نموده بود سال 1382 بود که این رویداد برای اولین بار به صورت زنده و از شبکه خبر پوشش داده شد.

رصد طولانی ترین گذر عطارد از مقابل خورشید در تهران

این رویداد نجومی قرار بود سال جاری هم در عمارت مسعودیه و هم در خانه ستاره شناسی شهرداری تهران در سالن شهید حیدری برگزار گردد. اما این برنامه بدون ذکر علت مشخصی درعمارت مسعودیه لغو شد و کسانی که برای رصد این پدیده نجومی به این محل مراجعه نموده بودند با تعجب و ناراحتی این مکان را ترک کردند.

اما این رویداد نجومی در مرکز ستاره شناسی شهرداری تهران واقع در خیابان استاد تعیین، مرکز آموزش های شهید داوودی برگزار شدکه استقبال نسبتا خوبی از آن صورت گرفت.

فرصتی دست داد تا با آقای مسعود عتیقی مدیر بخش نجوم این مجموعه و فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران گفتگویی کوتاه درباره این رویداد داشته باشیم که در ادامه توضیحات ایشان برای خوانندگان وبلاگ نشر را با هم می خوانیم.

امروز در صورتی که شرایط جوی مناسب باشد پدیده عبور سیاره تیر (عطارد) از مقابل مهر تابان (خورشید) در آمریکا، کانادا، اروپا، آفریقا و بیشتر آسیا و بعلاوه جزایر اقیانوس اطلس، آرام، هند، و شمالگان قابل رویت است.

این عبور طولانی ترین عبور در ابتدای قرن بیست و یکم است و حدود هفت و نیم ساعت به طول می انجامد.

طولانی ترین عبور قرن گذشته در سال 1970 میلادی رخ داد و طولانی ترین عبور قرن جاری هم در سال 2095 رخ خواهد داد.

تصویربرداری، زمان سنجی و تهیه گزارش از این رویداد بسیار پراهمیت است و به بهترین گزارش ها جوایزی اهدا می گردد.

گذر بعدی سیاره تیر از مقابل خورشید سه سال دیگر و در سال 2019 رخ خواهد داد که متاسفانه در ایران قابل رویت نیست.

از اینرو این گذر دارای اهمیت بالایی است و ما هم به همین علت مردم را برای مشاهده این رویداد علمی به اینجا دعوت کردیم تا همراه با ما به مشاهده آیات آفرینش بنشینند.

و از شما و سایر همکاران رسانه ای شما که از صداوسیما برای پوشش این رویداد به این محل آمده اند تشکر می کنیم.

از آنجا که این عبور از مقابل خورشید رخ خواهد داد رصد این پدیده باید با فیلترهای مخصوص رصد خورشید صورت پذیرد و این رصد به وسیله تلسکوپ انجام گردد که ما این امکانات را در این مرکز در اختیار علاقه مندان قرار دادیم.

در خاتمه از توضیحات جامع آقای عتیقی تشکر می کنیم. آیا در نزدیکی محل زندگی شما هم محلی برای رصد پدیده های نجومی وجود دارد؟ تجربه خود از این رویدادها را با وبلاگ نشر و خوانندگان در میان بگذارید.

منبع: کجارو

به "رصد طولانی ترین گذر عطارد از مقابل خورشید در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصد طولانی ترین گذر عطارد از مقابل خورشید در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید