تاثیر محسوس تشکری بر ادبیات دینی و انقلابی ، به نشر دو اثر از تشکری را زیر چاپ دارد

به گزارش وبلاگ نشر، رامونا میرحاجیان مقدم، داستان نویس و مدیر فراوری انتشارات به نشر در گفت و گو با خبرنگاران ، ضمن ابراز تاسف از درگذشت سعید تشکری مطرح کرد: آشنایی من با نام سعید تشکری به واپسین سال های دوران نوجوانی بازمی شود. روزی که قرار بود در مراسمی در دبیرستان ما سخنرانی کند و من به علت کسالت پیروز به حضور در این جلسه نشدم؛ اما از همان زمان مشتاق بودم آقای نویسنده را از نزدیک ببینم. تقدیر چنین بود که سال ها بعد یکی از هنرآموزان کلاس هایش باشم.

تاثیر محسوس تشکری بر ادبیات دینی و انقلابی ، به نشر دو اثر از تشکری را زیر چاپ دارد

میرحاجیان مقدم اضافه نمود: بعدها به واسطه کارم در به نشر، این ارتباط بیشتر شد. بخصوص که وی یکی از اعضای هیات علمی انتشارات بود و یک هفته در میان با او جلسه داشتیم. در همین جلسات راهبردی بود که می توانستم با دیدگاه های فرهنگی کلانش در جمعی خصوصی آشنا شوم و درک کنم که دغدغه وی نسبت به آرمان های انقلاب تا چه حد اصیل است.

این داستان نویس با تاکید بر تاثیر محسوس تشکری بر ادبیات دینی و انقلابی مطرح نمود: وی سال ها ظرفیت فرهنگی مشهد را رصد نموده بود و در تلاشی پیگیر کوشید که ادبیات مشهد را ملی کند. بعلاوه به علت مطالعات گسترده و نیز پژوهش های میدانی در حوزه تاریخ مشهد و به خصوص حرم مطهر به سرچشمه های غنی اطلاعاتی بکر در این عرصه دست یافته بود که کتاب غریب قریب گواه این ادعاست. این کتاب، داستان ساخت و بازسازی بارگاه ملوکتی امام رضا (ع) در دوران های مختلف تاریخی است و تشکری در آن روایت هایی ادبی و تاریخی از ساخت این بارگاه در دوران های مختلف تاریخ ارایه نموده است.

وی اضافه نمود: در رمانک اوسنه گوهرشاد دغدغه های انقلابی و دینی تشکری با انبوه اطلاعات تاریخی و حرم شناسی درهم آمیخته و با تسلط کم نظیری بر فرم، اثری خواندنی و ماندنی خلق شده است. اوسنه گوهرشاد رمانی پست مدرن و فانتزی است. اوسنه در لغت به معنای افسانه است و اوسنه گوهرشاد، واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد را روایت می نماید. کاتب در دل داستان حضور دارد و شخصیت های داستانی در زمان سفر می نمایند. بانویی به نام گوهرشاد، بانی ساخت مسجد گوهرشاد، همراه با ندیمه خود در زمان سفر می نماید و پس از هزار سال از دوران تیموریان به زمان رضاخان و مسجد گوهرشاد می آید. این کتاب مجموعه داستانک به هم پیوسته با موضوع سرکوب خونین قیام مردم در مسجد گوهرشاد و حرم مطهر رضوی و زندگی گوهرشاد بیگم است که در جشنواره شهید اندرزگو برگزیده شد.

میرحاجیان تاکید نمود: تشکری درباره زندگی حضرت رضا (ع) کوشیده بود مشهورترین حوادث زندگی حضرت را از رهگذر کاوش در پنهان ترین دوره های تاریخی زندگی آن امام یعنی از دوران پیش از امامت و پیش از هجرت بزرگ به خراسان آنالیز نموده بود و تصویرهای عمیقی از حوادث دوران هجرت ایشان ارایه داد که این ویژگی در میان داستان نویسان دینی کم نظیر است.

وی به رمان آبی ها اشاره نمود و اضافه نمود: آبی ها رمانی تاریخی است و زندگی پزشکی مسیحی به نام زکریای رومی را روایت می نماید که در پی پیشوای خود می گردد و می خواهد خود را از سلطه قدرت راهبان و هارون الرشید نجات دهد که در این جهت دلباخته عشق زمینی نیز می گردد. نثر این اثر تاریخی خوشخوان و لطیف است و خواننده را با شخصیت اصلی داستان همراه می نماید.

این پژوهشگر ادبی به کتاب موقف تشکری نیز پرداخت و مطرح نمود: موقف 29 داستان تاریخی درباره دعبل خزاعی است. دعبل خزاعی شاعر شیعی مرید اهل بیت (ع) بود که در زمان امام موسی کاظم (ع) و امام رضا(ع) زندگی می کرد. دعبل خراعی در مخالفت با خلفای عباسی شعرهای زیادی سرود و این امر سبب آوارگی و سفرهای پی درپی وی شد. این داستان ها بیان شاعرانه دارد و نام هر داستان با شعر و شاعری تناسب دارد. این کتاب در جشنواره کتاب سال استان برگزیده شد.

میرحاجیان با اشاره به برنامه های فرهنگی تشکری گفت: سعید تشکری در مدت حدود 100 هفته هر سه شنبه، عصرانه های داستان نویسی رضوی را در فروشگاه به نشر برگزار کرد که ثمره آن علاوه بر پرورش چند نویسنده توانمند ، چاپ اثری با عنوان به صرف عصرانه شامل مجموعه ای از داستان های کوتاه در باره امام رضا (ع) و زیارت بود.

وی اضافه نمود: اکنون انتشارات به نشر دو اثر از تشکری را در دست چاپ دارد. یکی از آنها، غریب قریب2است که در ادامه کتاب غریب قریب نوشته شده است و برای اولین بار منتشر خواهد شد. این کتاب نیز داستان ساخت و بازسازی بارگاه ملکوتی حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) در دوران های مختلف تاریخی است.

میرحاجیان در شرح کتاب منتشر نشده تشکری گفت: تشکری در این کتاب روایت هایی ادبی و تاریخی از ساخت بارگاه امام رضا (ع) در دوران های نوغانیان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، چنگیزی ها، ایلخانان، تیموریوان، صفویان، افشاریان و قاجار ارایه نموده است. کتاب دیگر، آبی ها شامل تجمیع دو کتاب آبی 1 و 2 در یک کتاب است که با ویرایش تازه منتشر خواهد شد. بعلاوه رمانی با عنوان مشکور نوشت که اگرچه فرصت بازبینی آن را نیافت اما امید است با برطرف موانع چاپ، به زودی منتشر گردد.

این داستان نویس در انتها گفت: سعید تشکری یک هنرمند اصیل و مردمی بود که در تمام عرصه های ادبی از نوشتن داستان گرفته تا تربیت شاگرد و حضور در نشست های سیاست گذاری ناشران مطرح شهر حضوری فعال داشت. آثار فاخر و تالیف های پرشمار او، به خصوص نگارش رمان های متعدد درباره زندگی امام رضا(ع)، نام تشکری را در عرصه ادبیات دینی کشور جاودانه نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تاثیر محسوس تشکری بر ادبیات دینی و انقلابی ، به نشر دو اثر از تشکری را زیر چاپ دارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاثیر محسوس تشکری بر ادبیات دینی و انقلابی ، به نشر دو اثر از تشکری را زیر چاپ دارد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر محسوس تشکری بر ادبیات دینی و انقلابی ، به نشر دو اثر از تشکری را زیر چاپ دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید