هوش مصنوعی نو گرن توریسمو برترین رانندگان دنیا را هم شکست می دهد

به گزارش وبلاگ نشر، آزمایشگاه هوش مصنوعی نو سونی اولین فناوری پیشرفته خود را در روز چهارشنبه با نام GT Sophy (گرن توریسمو سوفی یا جی تی سوفی) معرفی کرد. GT Sophy یک هوش مصنوعی پیشرفته است که قادر به واکنش های مافوق بشری و استراتژی مسابقه ای محکم برای شکست دادن ماهرترین رانندگان انسانی است. این فناوری ستاره اصلی کاور این هفته مجله معروف علمی Nature است که خود نشان از اهمیت فناوری این هوش مصنوعی دارد. با این حال، در زمان عرضه بازی گرن توریسمو 7 در ماه آینده آماده نخواهد بود.

هوش مصنوعی نو گرن توریسمو برترین رانندگان دنیا را هم شکست می دهد

سونی می گوید GT Sophy یک دستاورد است نه به این علت که این هوش مصنوعی می تواند تصمیمات پیچیده را با سرعت رعدوبرق ارزیابی و پیاده سازی کند و نه به این علت که می تواند بر خطوط مسابقه سه جهت بازی گرن توریسمو اسپورت به صورت میلی متری مسلط گردد. مایکل اسپرانگر، مدیرعامل سونی هوش مصنوعی، اشاره نمود که مسابقات اتومبیل رانی هم به آداب و اصولی متکی است. بنابراین، این هوش مصنوعی علی رغم اینکه رویکرد رانندگی جدی و تهاجمی را اتخاذ نموده اما عادلانه بازی می نماید و روح قوانین اتومبیل رانی را رعایت می نماید.

کد نویسی یک هوش مصنوعی بسیار هوشمند اما منصفانه در یک بازی ویدیویی مسابقه ای قانونمند فرآیند فوق العاده دشواری است زیرا آداب و قوانین بازی های مسابقه ای فرق دارد. کازونوری یامائوچی، خالق سری بازی گرن توریسمو و مدیر اجرایی استودیو پولیفونی دیجیتال، اعلام کرد که GT Sophy نه تنها برای نشان دادن احترام به رقبا، بلکه رفتار آن به گونه ای ساخته شده است که رانندگان انسانی هم به عملکرد آن احترام بگذارند.

یامائوچی گفت: ایجنت هوش مصنوعی باید یک دوست، یک همراه و رفیق برای انسان باشد، نماینده ای که مردم می توانند با آن ها همدردی نمایند. بعلاوه ایجنت می تواند احساسات افراد را برانگیزد تا خودش و انسان متقابلا به یکدیگر احترام بگذارند.

در یک نمایش پس از ارائه ای نیم ساعته، چهار ربات GT Sophy با چهار بازیکن حرفه ای گرن توریسمو که در ورزش های الکترونیک شرکت داشته اند، به رقابت پرداخت. این چهار بازیکن توموآکی یاماناکا (قهرمان مسابقات TGR GT Cup سال 2021)، تاکوما میازونو (قهرمان مسابقات جهانی Nations Cup در سال 2020 و نائب قهرمان در سال 2019)، ریوتا کوکوبون (قهرمان مسابقات آسیا/ اقیانویسه Nations Cup در سال 2018) و شوتارو ریو (نائب قهرمان مسابقات ای اسپورت ملی ژاپن در سال 2019) بوده اند.

در این رقابت با این بازیکنان حرفه ای، 4 ربات هوش مصنوعی GT Sophy توانستند رتبه های اول، سوم، پنجم و هفتم را در تصاحب نمایند. رتبه های دیگر به ترتیب در اختیار یاماناکا، میازونو، کوکوبون و ریو نهاده شد. ربات GT Sophy Rouge که در این مسابقه اول شد، با اختلاف 5.8 ثانیه نسبت به یاماناکا اول شد. سریع ترین دور او 1:54:373 بوده است که دو ثانیه سریع تر از برترین رکورد یاماناکا بوده که توانسته بود 1:56:422 را ثبت کند. برای افراد غیرحرفه ای باید گفت که عملکرد هر دو (چه ربات و چه یاماناکا) فوق العاده بوده است. یاماناکا در دور دوم (از میان سه دور) به ربات GT Sophy Rouge رسید اما فشار بی وقفه که ربات GT Sophy Lavande که توانست در خاتمه سوم گردد، به او وارد می کرد، یاماناکا را وادار کرد که برای حفظ جایگاهش به حرکات تدافعی زیادی دست بزند و همین کار او را برای گرفتن جایگاه GT Sophy Rouge دشوارتر کرد.

یامائوچی، در پرسش و پاسخی که پس از نمایش انجام شد، تصدیق کرد که توسعه یک هوش مصنوعی بی رقیب ممکن است یک دستاورد فنی بسیار بزرگ باشد، اما برای بازیکنانی که به صورت روزمره به تجربه بازی می پردازند، سرگرم نماینده نیست. یامائوچی گفت: از هر نظر، GT Sophy همواره محیط اطراف و شرایط را درک می نماید و این شامل سطح مهارت بازیکنان هم می گردد. بنابراین من مطمئن هستم که در نهایت ما قادر خواهیم بود که شادی و تفریح را در مسابقات GT Sophy با بازیکنان فراهم کنیم.

اگرچه این هوش مصنوعی قرار است به بازی گرن توریسمو 7 اضافه گردد اما در روز عرضه یعنی در 4 مارس در این بازی وجود نخواهد داشت و بعدها به وسیله یک به روزرسانی به گرن توریسمو 7 افزوده می گردد. یامائوچی و سونی تاریخ عرضه آن برای بازی گرن توریسمو 7 را اعلام نکردند.

برای مثالی درباره یکی از چیزهای جالبی که این هوش مصنوعی می تواند در صورت لزوم به ارمغان بیاورد، یامائوچی شرح داد که گرن توریسمو سوفی (جی تی سوفی) بر نوعی از پیچ ها تسلط پیدا نموده است که بیشتر انسان ها معمولا آن را انجام نمی دهند، حتی کمتر برای انجام آن آموزش داده می شوند. این کمی با فلسفه ای که بسیاری از رانندگان حرفه ای در هنگام پیچ انجام می دهند، فرق دارد. یامائوچی اشاره می نماید که وقتی گرن توریسمو سوفی وارد یک پیچ می گردد، در واقع قبل از اینکه می خواهد بپیچد، ترمز می نماید. معمولا وقتی وارد یک پیچ می شوید، بار خودرو فقط روی دو لاستیک جلو است. با این حال، برای گرن توریسمو سوفی کمی قضیه فرق دارد و شیوه ای که اتخاذ می نماید بار اتومبیل را روی سه لاستیک می آورد؛ دو لاستیک جلو و بعلاوه یکی از لاستیک ها عقب. این کار به خودرو اجازه می دهد تا در همان زمانی که در حال چرخش است، ترمز کند.

یامائوچی در ادامه صحبت های خود می گوید: ما متوجه شدیم که رانندگان برتر همچون لوئیس همیلتون (قهرمان هفت دوره مسابقات جهانی فرمول 1) مکس ورشتپن (قهرمان مسابقات جهانی 2021) در واقع از همین کار استفاده می نمایند و در زمان پیچ در یک حرکت سریع ورود و خروج بار خودرو را روی سه پیچ می برند. همه این ها چیزهایی است که فکر می کردیم منحصر به جی تی سوفی است.

این موضوع نشان می دهد که GT Sophy چیزهای بسیاری را از رانندگان حرفه ا آموخته است. در واقع، بیش از 45 هزار ساعت طی فرآیند آموزش ماشین چیزهای مختلفی را یاد گرفته است و هنوز چیزهای بسیاری وجود دارد که می تواند آن ها را کشف کند.

منبع: Polygon

منبع: دیجیکالا مگ

به "هوش مصنوعی نو گرن توریسمو برترین رانندگان دنیا را هم شکست می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی نو گرن توریسمو برترین رانندگان دنیا را هم شکست می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید