رئیس دانشگاه علامه طباطبائی: دوران جدید و تاثیرگذاری در حیات اجتماعی دانشگاه شروع شده است

به گزارش وبلاگ نشر، آیین مجازی نکوداشت مقام استاد با حضور رئیس و استادان دانشگاه علامه طباطبائی به صورت مجازی برگزار گردید.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی: دوران جدید و تاثیرگذاری در حیات اجتماعی دانشگاه شروع شده است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ نشر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم مقام استاد با تبریک روز معلم و میلاد امام حسن مجتبی (ع)، گفت: ما در شرایطی قرار گرفته ایم که از یک طرف دشواری ها و از طرف دیگر دریچه های جدیدی را برای رشد دانشگاه به روی ما گگردده است. در این روزها شاهد پدیده ای هستیم که در رخسار یک بیماری خود را بر ما نمایان نموده و تاثیر بسیار شگرفی در روابط اجتماعی ما گذاشته است .امروزه پدیده شهفرایند دیجیتال خود را به صورت عملی در کشورهای مختلف نشان داده است.

وی اعلام کرد: بر اساس آمار یونسکو، کنش های اجتماعی دیجیتال 50درصد افزایش پیدا نموده است و شاهد تغییر سبک و معنای زندگی برای بسیاری از مردمان هستیم. در حالی که شاهد انزواگرایی فیزیکی هستیم، ساحت جدیدی از کنش های اجتماعی نیز در حال شکل گیری است. در حالی که اتفاقات ناخوشایندی چون فقر، بیکاری و پرخاشگری در عرصه اجتماعی رشد یافته است به طرز شگفت انگیزی نیز شاهد گرایش به مذهب در کشورها و فرهنگ های مختلف هستیم.

سلیمی با بیان اینکه اتحادیه های منطقه ای و بسیاری از فرآیندهای جهانی شدن تضعیف شده است، اضافه نمود: در هیچ دوره ای از تاریخ بشر نهادهای بین المللی به این اندازه بر زندگی روزمره مردم تاثیر عمیق نداشته اند. در این بحران یک نوع دولت گرایی و درون گرایی در کشورها دیده شد که پیش بینی می گردد بعد از فرونشستن بحران، احتیاج شدیدی به همکاری جهانی به وجود می آید. ما هم در عرصه دانشگاهی باید خود را برای این همکاری آماده کنیم.

وی به تاثیر بیماری کرونا در حیطه آموزش اشاره نمود و گفت: طبق آمار یونسکو حدود 4/1 میلیارد نفر در عرصه آموزش تحت تاثیر تحول ناشی از شیوع بیماری قرار گرفته اند و تقریباً تمام دانشگاه های عظیم جهان به سمت آموزش مجازی تغییر جهت داده اند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: 530 استاد تمام وقت در دانشگاه داریم که 50 درصد آنها جوان هستند و مهارت بالایی در استفاده از فضای مجازی دارند. استادان جوان در کنار استادان پیشکسوت می توانند از مهارت های خود در عرصه آموزشی و پژوهشی برای پاسخگویی به احتیاجهای جدید استفاده نمایند. همچنین بر اساس آخرین آمار نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه یک به 24 رسیده است که باعث می گردد بتوانیم از لحاظ اندیشه، اخلاق و راهنماییگری استادان برای راهنمایی دانشجویان استفاده کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های جدید شرکت های دانش بنیان در ایجاد کسب و کار، اضافه نمود: شرکت های دانش بنیان تا به امروز مسائل بسیاری را حل نموده اند و امیدواریم شرکت ها و شتاب دهنده هایی که در مرکزهای رشد ما حضور دارند به فعالیت های خود ادامه داده و آنها را گسترش دهند.

سلیمی ادامه داد: دانشگاه در عرصه کتابخانه و اطلاع رسانی با تامین 350 هزار منبع برای پژوهش در کتابخانه دیجیتال و نرم افزار به پروژه، شرایطی را فراهم نموده که دانشجویان، استادان و محققان می توانند بدون احتیاج به حضور فیزیکی، از امکانات کتابخانه استفاده نمایند.

وی با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود دانشگاه برای شروع سال تحصیلی جدید در مهرماه، گفت: برای سال تحصیلی جدید سه انتخاب در پیش رو داریم ولی با توجه به اینکه تمام تصمیم گیری ها در آینده در اختیار ما نیست، امیدوارم بتوانیم انتخاب معقولی داشته باشیم.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: انتخاب اول این است که اگر دستگاه بهداشت و درمان بتواند راه حلی برای این بحران پیدا کند به شرایط قبل از بیماری برگردیم و ضمن بازیابی شور و شوق شروع کلاس های حضوری، تمام آموزش های مجازی را حذف کنیم که در این حالت ممکن است دچار رکود پژوهشی شویم. انتخاب دوم ممکن است در شرایطی صورت گیرد که ما شاهد عبور کامل از بیماری نباشیم و آموزش مجازی و پژوهش از راه دور، جلسات دفاع و جلسات دانشگاهی را از راه دور در فضای مجازی برقرار کنیم که برای ما چالش هایی را به دنبال خواهد داشت و ما فضای آموزش حضوری، پرورشی و نوآورانه را تا حد زیادی از دست خواهیم داد. با ادامه این فرایند در کنار مزایایی که وجود دارد، مجبور به تغییرات جدی در فضای تامین اقتصادی و ساختار اداری دانشگاه خواهیم بود که مخاطرات جدی برا ما به دنبال دارد.

وی اعلام کرد: انتخاب سوم ترکیبی از دو انتخاب قبلی است و چالش های آن کمتر از فرصت هایش است. در این انتخاب ترکیبی از شرایط پیش از بحران و آموزش و پژوهش مجازی را خواهیم داشت. پایه اصلی آموزش ما حضوری است ولی در کنار آن آموزش مجازی را نیز ادامه می دهیم. بنابراین ما در عرصه همایش ها و پژوهش ها ترکیبی از کارهای حضوری و مجازی را داریم که می تواند ضمن درآمدزایی، هزینه های دانشگاه را به طور جدی کاهش دهد.

سلیمی در سرانجام سخنان خود گفت: با توجه به فرایند کنونی بحران و تحول اجتماعی اتفاق افتاده، ما به سمت انتخاب سوم راهنمایی می شویم. هرچند با مقاومت های ساختاری در مقابل این تغییر روبرو خواهیم شد ولی انتخاب ترکیبی، آموزش، پژوهش و همایش های حضوری و مجازی را قابل اجرا می نماید و ما را وارد یک دوران جدید از زندگی دانشگاهی می نماید. بنابراین از همه مدیران و استادان می خواهم خود را برای ورود به این انتخاب و شروع یک دوره جدید و تاثیرگذار در حیات اجتماعی دانشگاه آماده نمایند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "رئیس دانشگاه علامه طباطبائی: دوران جدید و تاثیرگذاری در حیات اجتماعی دانشگاه شروع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس دانشگاه علامه طباطبائی: دوران جدید و تاثیرگذاری در حیات اجتماعی دانشگاه شروع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید