تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار ، قیمت خودروهای خارجی می ریزد؟

به گزارش وبلاگ نشر، براساس مصوبه امروز مجلس، از این پس، هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا به وسیله واردات بدون انتقال ارز، خودرو تمام برقی یا هیبریدی یا بنزینی یا گاز سوز وارد کند. اما در تبصره قانون مصوب بندی وجود دارد که فعالان بازار خودرو با آن مخالف اند.

تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار ، قیمت خودروهای خارجی می ریزد؟

در این تبصره آمده است سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی هر شش ماه یک بار باید به وسیله شورای رقابت و براساس مقدار کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته معین گردد.

این یعنی همچنان مقدار واردات خودرو و اینکه چه تعداد خودرو وارد گردد، در اختیار شورای رقابت است و همین موضوع این نگرانی را ایجاد می نماید که انحصار در بازار خودرو ادامه دارد.

تاثیر آزادسازی واردات بر قیمت خودرو

اما آیا مصوبه آزادسازی واردات خودرو با این شرایط، بر قیمت خودروهای خارجی اثر می گذارد؟

آنالیز ها نشان می دهد فروشنده خودروهای خارجی در بازار زیاد شده است. اما در کنار افزایش عرضه خودروهای خارجی، فعلا خریداری برای آنها وجود ندارد. به خصوص که دلالان و نمایشگاه داران خودرو برای خرید خودروهای خارجی دست نگه داشته اند. زیرا منتظر ترکیدن حباب قیمت ها هستند.

اگرچه تقاضا برای فروش خودروی خارجی زیاد است، اما فروشندگان هم حاضر نیستند خودروی خود را زیر قیمت بفروشند. آنالیز قیمت خودروهای خارجی در سایت های آنلاین نشان می دهد هنوز قیمت این خودروها نسبت به روزهای گذشته تغییری نکرده است.

برای مثال پیش از این، کیا سراتو مدل 2018 با قیمت یک میلیارد و 550 میلیون تومان و سانتافه مدل 2017 هم با قیمت دو میلیارد و 150 میلیون تومان برای فروش آگهی شده بود و ظرف چند روز گذشته که زمزمه آزادسازی واردات مطرح بود، قیمت ها تغییری نکرده است.

خودرو خارجی مقطعی مقرون به صرفه می گردد

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به وبلاگ نشر می گوید: با موافقت مجلس ممکن است خودروها به طور مقطعی مقرون به صرفه شوند. نمایندگان مجلس نسبت به حذف تبصره دو ماده چهار بی اعتنا بودند و همچنان این تبصره در این طرح وجود دارد. بنابراین تا زمانی که شورای رقابت بخواهد در امور واردنمایندگان خودرو دخالت کند قیمت خودروهای خارجی تغییر خاصی نمی نماید.

او شرح داد: دخالت دستگاه های دولتی و این نوع محدودیت ها از جانب دولت و مجلس نه تنها مسئله ای را رفع نمی نماید بلکه در درازمدت مشکل آفرین است. به اسم مثال پیش بینی می گردد از این پس واردنمایندگان باید برگه ثبت سفارشی که ارزش واقعی آن 150 هزار تومان است را با قیمت سه تا چهار میلیارد تومان بخرند.

زاوه ادامه داد: همین دلال بازی ها در خرید و فروش کاغذ ثبت سفارش خودرو در بلندمدت تاثیری در کاهش قیمت خودرو ندارد. بلکه فساد و رانت را توسعه می دهد.

چندی پیش اما مهدی دادفر، دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو به ایسنا گفته بود با آزادسازی واردات خودرو قیمت تمام خودروهای خارجی بین 35 تا 80 درصد کاهش پیدا می نماید.

حال به گفته فعالان بازار، قیمت خودرو در شرایطی کاهش محسوس دارد که این قانون به درستی اجرا گردد.

وبلاگ نشر امروز، چهارشنبه 24 شهریور ماه در یک تبادل نظری زنده اینستاگرامی تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر قیمت خودرو را آنالیز می نماید. این تبادل نظری اینستاگرامی ساعت 17 با حضور مهدی دادفر، دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو و عماد جعفری، تحلیلگر صنعت خودرو برگزار می گردد.

علاقمندان می توانند برای مشاهده این تبادل نظر، به صفحه اینستاگرام وبلاگ نشر به آدرس instagram.com/tejaratnews مراجعه نمایند.

منبع: تجارت نیوز

به "تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار ، قیمت خودروهای خارجی می ریزد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار ، قیمت خودروهای خارجی می ریزد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید