بومی سازی یک فرآورده استراتژیک در حوزه زیست فناوری

به گزارش وبلاگ نشر، یک شرکت دانش بنیان پیروز به فراوری یک ماده استراتژیک و کاربردی برای برطرف احتیاج صنایع گوناگون شده است. زانتان نام این ماده بیولوژیک است که از یک باکتری فراوری می گردد.

بومی سازی یک فرآورده استراتژیک در حوزه زیست فناوری

به گزارش خبرگزاری مالی ایران به نقل از معاونت علمی و فناوری، زانتان به عنوان قوام دهنده و سفت نماینده مواد کاربرد دارد و در صنایع گوناگون مانند نفت و غذایی کاربردهای آن گسترده است. فناوری فراوری آن نیز در چند کشوروجوددارد و در خاورمیانه ایران تنها دارنده فناوری بومی فراوری آن است.

مجتبی بدریبنام مدیر عاملشرکتدانش بنیانگفت: بیش از 35 سال از زمانی که این ماده براینخستین باردردنیافراوری شد می گذرد وتا کنونتنها 11 کشور این ماده را فراوری می نمایند که البته بعضی از آنها فناوری فراوری آن را بهصورتبومی ندارند و تنها 6 کشور فناوری فراوری آن را بومی کردند که ایران در صندلی ششمقراردارد.

بدری ادامه داد: تمام مراحل فراوری از پایلوت تا فراوری صنعتی توسطمتخصصانشرکتدانش بنیانماانجام شدهاست آن همتوشطتجهیزاتی که همگی ایران ساخت است.در حال حاضرنیز توانایی برطرف احتیاج 20 تا 30 درصد این ماده را در کشور داریم و برای فراوری بیشتربالاتر سرمایهگذاری بیشتری هستیم.

وی با اشاره به اینکه 12 سال صرفتحقیقوتوسعهبرای فراوری این ماده شد، اضافه نمود: از نظر کیفی این محصولقابل رقابتبا نمونه های اروپایی و امریکایی است.امااز نظر قیمت با قیمتی به مراتب کمترمحصولعرضه می گردد. تحریم ها فرصتی شد تا صنایع و فراورینماینده هابرای برطرف احتیاج خود به سمت استفاده از اینمحصولحرکت نمایند.در حال حاضربخشی از احتیاج صنعت غذایی، بخش سیالات شرکت مناطق نفت خیز جنوب و بخشی از شرکت مناطق نفت خیز مرکزی احتیاج خود را با اینمحصولتامین کردند.

بدریهمچنین گفت: 6 خط فراوری در شرکت داریم که تنها 1 خطفعالاست و 5 خط دیگر به علتوجودنقص کار نمی کند در سال جهش فراوری این خطوط رافعالمی کنیم تا فراوری بیشتری برای برطرف احتیاج صنایع داشته باشیم.

منبع: اقتصاد ایران

به "بومی سازی یک فرآورده استراتژیک در حوزه زیست فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومی سازی یک فرآورده استراتژیک در حوزه زیست فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید