170 میلیارد تومان واکسن سال گذشته دورریز شد ، 2 میلیون واکسن خارجی می خرند، یک چهارم واکسن داخلی

به گزارش وبلاگ نشر، سال گذشته به علت بی توجهی به خرید واکسن فراوری داخل، حدود نیمی از واکسن های فراوری شده در کشور فاقد استفاده ماند و امحاء شد.

170 میلیارد تومان واکسن سال گذشته دورریز شد ، 2 میلیون واکسن خارجی می خرند، یک چهارم واکسن داخلی

به گزارش وبلاگ نشر، دبیر انجمن داروسازان تهران خواهان حمایت وزارت بهداشت از واکسن آنفلوانزای فراوری داخل شد. محمدامین قبادی با بیان این که واکسن آنفلوانزا با فناوری نوترکیبی، از سوی پژوهشگران و نخبگان مجموعه دانش بنیان کشور از حدود سه سال پیش در ایران فراوری شده، گفت: با افتخار می گوییم، ایران پس از آمریکا دومین کشور پیروز جهان در فراوری واکسن نوترکیب آنفلوانزاست و توانسته با بهره گیری از فناوری نوین و همفکری نخبگان صنعت بیوتکنولوژی به این هدف بزرگ دست یابد.

وی اضافه کرد: واکسن آنفلوانزا در جهان به دو شیوه فراوری می گردد؛ بر پایه تخم مرغ و با قیمت مناسب که البته عوارض احتمالی و محدودیت های مصرف در افراد حساس را دارد. بعلاوه با فناوری نوترکیب که برای گروه های هدف به ویژه بیماران خاص هم توصیه شده است. واکسن چهار ظرفیتی فراوری داخل کشور با فناوری نوترکیب فراوری شده و تمامی کارآزمایی های بالینی را هم سال ها پیش با پیروزیت گذرانده است. این واکسن تاییدیه وزارت بهداشت، پزشکان و متخصصان مختلف را دارد و سال جاری سومین سال فراوری و مصرف آن در کشور است.

عضو هیأت مدیره انجمن فراورینمایندگان و صادر نمایندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران بیان نمود: واکسن خارجی آنفلوانزا فراوری شده بر پایه تخم مرغ 5 دلار قیمت دارد و به وسیله شرکت های وارد نماینده با تخصیص ارز وارد و به شیوه های مختلف بازاریابی فروخته می گردد، اما واکسن نوترکیب آنفلوانزا 65 دلار در جهان فروخته می گردد. نکته مهم این است که متخصصان کشورمان، واکسن 65 دلاری را با قیمت کمتر از 5 دلار فراوری و عرضه می نمایند. قیمت این واکسن اکنون 260 هزار تومان و در داروخانه های کشور هم موجود است.

قبادی با گلایه از نبود حمایت لازم از واکسن فراوری داخل به وسیله ارگان ها و مجموعه های مصرف نماینده، بیان کرد: سال جاری بنا بر پیش بینی و احتمال احتیاج با تخمین و درخواست اولیه وزارت بهداشت، از یک میلیون دوز واکسن آنفلوانزای فراوری داخل فقط یک چهارم این اندازه به وسیله وزارت بهداشت خریداری شده است. این در شرایطی است که همزمان مجوز واردات بیش از دو میلیون دوز واکسن خارجی صادر شده و به زودی توزیع می گردد.

دبیر انجمن داروسازان ایران با تاکید بر این که سال گذشته به علت بی توجهی، حدود نیمی از واکسن های فراوری شده در کشور فاقد استفاده ماند و امحاء شد، بیان نمود: این حجم محصول حدود 170 میلیارد تومان ارزش داشت که به علت واردات پرحجم واکسن خارجی، ضرر و زیان هنگفت برجای گذاشت و هدر رفت.

قبادی با انتقاد از عدم حمایت از واکسن فراوری گفت: یکی از شواهد مهم نبود حمایت از محصول داخلی، رغبت نداشتن ارگان های دولتی و غیردولتی برای خرید محصول داخلی است و مورد دیگر کوشش وارد نمایندگان خارجی برای کسب سهم بیشتر از بازار فروش در کشور است. این در حالی است که واکسن فراوری داخل به دست جوانان ایرانی فراوری شده ولی تا به امروز آن طور که باید مورد استقبال قرار نگرفته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "170 میلیارد تومان واکسن سال گذشته دورریز شد ، 2 میلیون واکسن خارجی می خرند، یک چهارم واکسن داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "170 میلیارد تومان واکسن سال گذشته دورریز شد ، 2 میلیون واکسن خارجی می خرند، یک چهارم واکسن داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید