اقداماتی برای درمان اسهال در شیرخواران و بچه ها

به گزارش وبلاگ نشر، اسهال یکی از شایع ترین مسائل گوارشی در شیرخواران و بچه ها است که برای درمان آن بهتر است اقداماتی انجام گردد.

اقداماتی برای درمان اسهال در شیرخواران و بچه ها

دکتر محمود حقیقت پزشک فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد بچه ها و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: اسهال حاد یکی از شایع ترین مسائل گوارشی شیرخواران و بچه ها است که اغلب به دلیل عفونت های ویروسی و باکتریایی رخ می دهد و در تمام فصول دیده می گردد.

او ادامه داد: این بیماری به وسیله آب و غذای آلوده یا تماس با شخص بیمار می تواند انتقال پیدا کند و ویروس باعث التهاب، تحریک و تورم دستگاه گوارش می گردد. در نتیجه کودک دچار اسهال آبکی، استفراغ و تب خفیف هستند، اما در برخی موارد ممکن است اسهال همراه با دفع خون باشد.

پزشک فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد بچه ها و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مصرف محلول ORS به اندازه کافی تا زمان قطع اسهال و ادامه تغذیه کودک با شیر مادر یا شیر مصنوعی (خشک) با دفعات بیشتر را از جمله اقدامات درمانی برای درمان اسهال در بچه ها دانست.

او درخصوص دیگر اقدامات برای درمان اسهال در بچه ها اضافه نمود: در این نوع اسهال ها نیازی به قطع شیر مصنوعی (خشک) و آغاز شیر بدون لاکتوز یا ضد آلرژی وجود ندارد.

حقیقت توضیح داد: در زمان اسهال، روی (زینک) به مدت 2 هفته تجویز گردد و در شیرخواران بزرگتر از 6 ماه علاوه بر شیر، از غذا های حاوی برنج گوشت و سبزی ها، بعلاوه غذا هایی مانند کته، چلو و پلو همراه با ماست استفاده گردد.

او گفت: در دوران اسهال کودک بهتر است از مایعات خیلی شیرین مانند آب میوه، آب هویج، نوشابه و شربت (به لیمو و آبلیمو) استفاده نگردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه در مواردی که اسهال با خون همراه است، باید برای آغاز آنتی بیوتیک به پزشک مراجعه گردد، اضافه نمود: در صورتی که با وجود اقدامات درمانی و بعد ازگذشت یک هفته از آغاز بیماری، بهبودی حاصل نگردد و اسهال همچنان باقی ماند، باید به پزشک مراجعه گردد.

پزشک فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد بچه ها بیان نمود: در مواردی که شیرخوار بی قرار یا بی حال باشد یا قادر به مکیدن شیر و نوشیدن مایعات نباشد، باید هر چه زودتر به پزشک یا به بیمارستان ارجاع داده گردد.

وبلاگ نشر فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اقداماتی برای درمان اسهال در شیرخواران و بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقداماتی برای درمان اسهال در شیرخواران و بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید