اعضای اکو باید تقویت تجارت درون گروهی را جدی بگیرند
به گزارش وبلاگ نشر، هجدهمین نشست مجمع عمومی، بیست و هشتمین نشست کمیته اجرائی اتاق بازرگانی و صنعت اکو روز گذشته با حضور کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان ازبکستان و تاجیکستان به صورت مجازی برگزار شد و ریاست اتاق اکو به مدت دو سال از تاریخ برگزاری این نشست از افغانستان به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران واگذار شد.
بهره مندی از ظرفیت های کشورهای عضو اکو برای نقش آفرینی در منطقه محور سخنرانی های حاضران در این نشست بود و همگی تاکید داشتند که کشورهای عضو اکو باید بیش از پیش برای بهبود تجارت در منطقه اکو با یکدیگر متحد شوند. همچنین روسای اتاق های ترکیه، ازبکستان، افغانستان و از جمله ایران نیز خواستار نقش آفرینی ویژه بخش خصوصی کشورهای عضو اکو شدند و بر ضرورت شکل گیری تجارت آزاد میان کشورهای عضو اکو و اجرایی شدن موافقتنامه های تجارت ترجیحی تاکید کردند.
کشورهای عضو اکو برای دستیابی به اهداف 2025 اکو، اقدامات لازم را انجام دهند
غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران در این نشست بر ضرورت تقویت تجارت درون گروهی کشورهای عضو اکو تأکید کرد و یادآور شد که دستیابی به اهداف 2025 اکو در گروی همکاری بخش های خصوصی و دولتی کشورهای عضو اکوست.
او در این نشست مجازی گفت: درحالی که هم جواری اعضا، وجود مرزهای مشترک و به تبع آن کاهش هزینه های حمل نقل، ازجمله نقاط قوت اعضاء برای افزایش مناسبات تجاری بوده است. اما تجارت درون گروهی اعضای اکو، رشد چندانی نداشته است.
به گفته رییس اتاق ایران، اعضای اکو در سال 2019بالغ بر 780 میلیارد دلار با جهان مبادله بازرگانی انجام دادند که از این رقم 7.6 درصد یعنی حدود 59 میلیارد دلار سهم تجارت درون منطقه ای بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل تغییری نداشته است.
به باور شافعی، یکی از دلایل عمده کاهش تجارت درون سازمانی فقدان موافقت نامه های تجارت ترجیحی بین کشورهای عضو و عدم اجرائی شدن موافقت نامه تجاری اکو (اکوتا) به عنوان مهم ترین موافقت نامه تجاری در سطح اکو است که در این راستا با همکاری کشورهای عضو به خصوص کشورهای بنیان گذار باید نسبت به رفع موانع اجرایی اقدام کرد.
شافعی گفت: اعضای بنیان گذار اکو باید جهت دستیابی به اهداف چشم انداز 2025 و با مشارکت سایر کشورهای عضو اقدامات لازم را به عمل آورند که این مهم، هماهنگی و همکاری بخش های دولتی و خصوصی کشورها و بخصوص اتاق بازرگانی اکو را می طلبد و لازم است برخی زمینه های مساعد و کمتر موردتوجه در منطقه اکو برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری مورد بهره برداری قرار گیرد.
مهم ترین زمینه های همکاری اقتصادی کشورهای عضو اکو
شافعی گفت گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت، ترانزیت، حمل ونقل و به کارگیری مسیرها و کریدورهای ریلی و جاده ای موجود و راه اندازی کریدورهای برنامه ریزی شده و نیز همکاری درزمینهٔ های انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی بخصوص در سطح بخش خصوصی از مهم ترین زمینه های مساعد برای همکاری در میان کشورهای عضو اکوست.
او در همین زمینه ابراز امیدواری کرد که با پیگیری های دبیرخانه و اتاق اکو توسعه همکاری ها در حوزه های نامبرده به نتایج مطلوبی رسد.
شافعی همچنین اضافه کرد: یکی دیگر از زمینه های معطل مانده بین کشورهای عضو برای توسعه همکاری ها به ویژه در بخش خصوصی، انجام سرمایه گذاری های صنعتی و تولید مشترک با استفاده از دانش فنی و مواد اولیه موجود در منطقه است که برای این منظور پیش ازاین از طرف اتاق بازرگانی و صنعت اکو طرح هایی پیشنهادشده و در جلسات آینده نیز جزئیات بیشتری از این پیشنهاد موردبحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
توسعه تجارت الکترونیک و زیرساخت های مناسب این بخش در شرایط کرونا از دیگر موضوعاتی است که شافعی به آن پرداخت و خواستار توجه کشورهای عضو اکو شد.
برنامه ریزی اتاق ایران برای تجارت دوجانبه با کشورهای عضو اکو
رییس اتاق ایران با اشاره به نقش ایران در میان کشورهای صادرکننده نفت، برنامه های اتاق ایران را برای توسعه همکاری با کشورهای عضو اکو شرح داد و ادامه داد: ایران با استفاده بهینه از منابع و ذخایر گاز طبیعی معدنی، داشتن شرایط ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی مناسب، جایگاه مهم در میان کشورهای صادرکننده نفت (اپک) و همچنین، نقش بالقوه در تأمین امنیت اقتصادی و انرژی جهان، زمین های کشاورزی و مدرن سازی این بخش، نوآوری و خلق مزیت های جدید، سرمایه گذاری و بهره وری از منابع انسانی و توسعه بخش های تولیدی کارآمد که دارای قدرت رقابت هستند، توانسته جایگاه مناسبی را در عرصه توسعه اقتصادی از آن خود کند و اتاق ایران نیز تقویت فعالیت های اقتصادی در قالب های دو و چندجانبه با کشورهای عضو اکو بر پایه ظرفیت های موجود را برنامه ریزی کرده است.
شافعی گفت: این امر محقق نخواهد شد مگر با همکاری اعضاء گروه و از طریق تعاملات شایسته بانکی، ارائه معافیت های تعرفه ای، ارائه تسهیلات درزمینه حمل ونقل زمینی،هوایی، دریایی، تأمین امنیت حمل ونقل، تسهیلات گمرکی و ارائه و افتتاح اعتبارات اسنادی (آل سی) در بانک های کشورهای عضو و به ویژه بانک توسعه و تجارت اکو که از اهمیت روزافزونی در توسعه مبادلات بازرگانی و تجاری درون منطقه ای اکو برخوردار است.
شافعی در پایان از تلاش های اتاق افغانستان و ترکیه قدردانی و ابراز امیدواری کرد که شاهد تلاش مضاعف کشورهای عضو اکو برای توسعه همکاری ها باشیم. او همچنین تأکید کرد که باید حلقه دوستی و مودت بین کشورهای عضو اکو برقرار و تقویت شود.
صنعت گردشگری، نیازمند حمایت کشورهای عضو اکو
در ادامه، روسای کانون بانوان کارآفرین ایران و کمیسیون گردشگری اتاق ایران به عنوان رییس کمیته های تخصصی مربوطه سخنرانی کردند.
به همین دلیل، علی اکبر عبدالملکی رییس کمیته گردشگری اکو به ظرفیت های گردشگری ایران اشاره کرد و خواستار توجه و اقدامات ویژه کشورهای عضو اکو برای مقابله با آثار جبران ناپذیر شیوع ویروس کرونا در صنعت گردشگری شد.
او گفت: در جهانی امروز انجام تجارت به تنهایی امکان پذیر نیست. همه مشاغل برای دستیابی به یک هدف مشترک باید از یکدیگر حمایت کنند. با جهانی شدن رقابت، نوآوری و خلاقیت نیز تغییر می کند و افزایش مزیت رقابتی فقط در صورت همسو شدن کامل اعضای زنجیره تأمین حاصل می شود، که باید در تجارت بین کشورهای اکو، به ویژه درزمینه گردشگری توسعه یابد.
به گفته عبدالملکی، آمار نشان می دهد ورود گردشگران بین المللی در سال 2020 از سه سناریو پیروی کرده است: از دست دادن 850 میلیون تا 1.1 میلیارد گردشگر بین المللی که خسارتی بالغ بر 910 میلیارد دلار آمریکا را به این صنعت وارد کرده و حدود 100 تا 120 میلیون شغل متأثر از این بحران قرارگرفته اند.
او تأکید کرد که تبدیل منطقه اکو با بیش از 450 میلیون نفر جمعیت به عنوان یک مقصد گردشگری جهانی نیاز به فراهم سازی زیرساخت ها و ابزارهای لازم برای مطابقت با استانداردهای جهانی صنعت گردشگری دارد.
عبدالملکی با ارائه شرحاتی درباره ظرفیت های گردشگری کشورهای عضو اکو، خواستار حل مسائل موجود برای توسعه صنعت گردشگری در میان این کشورها شد. او در همین زمینه به محدودیت های صدور ویزا اشاره کرد و گفت: همه ما می خواهیم برای حذف موانع ویزا، با طرح هایی مانند لغو ویزا، به ویژه برای گردشگران جاده ابریشم، بیماران و گردشگران سلامت در منطقه اکو، همکاری مؤثری به عمل آوریم.
ضرورت ارائه بسته های مشترک و اتخاذ رویکرد جدید و ابتکار در استفاده از روش های نوین تبلیغات ازجمله پیشنهادهایی بود که عبدالملکی در سخنرانی خود به آنها پرداخت.
اتاق ایران، رییس دوره ای اتاق اکو شد
در پایان این نشست، پس از ارایه گزارش کمیته های تخصصی با توجه به بند 2 اساسنامه اتاق اکو ریاست این اتاق از افغانستان به ایران منتقل شد. همچنین در این نشست طرح تولید مشترک خودرو در منطقه اکو که توسط اتاق ایران تهیه شده بود به نشست ارائه و مقرر شد کشورهای عضو نظرات خود در این خصوص را به دبیرخانه اتاق اکو ارسال کنند.
در همین زمینه،توسعه تجارت و سرمایه گذاری،پیگیری اجرایی شدن موافقتنامه های منطقه ای اکو به ویژه موافقت نامه تجاری اکو (اکوتا) با بهره گیری از رویکردی نوین ،توسعه راهکارهای گردشگری در منطقه اکو به ویژه گردشگری سلامت ، توسعه کریدور های حمل و نقل ریلی و جاده ای از جمله KTAI و ITI گسترش و بازاریابی آنها با کمک بخش خصوصی از دیگر موضوعاتی بود که محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران ضمن اشاره به آنها تاکید کرد که باید اولویت های اتاق اکو در دوره جدید باشد.
کرباسی همچنین، خواستار همکاری تنگاتنگ کشورهای عضو با اتاق های بازرگانی اکو شد و آمادگی اتاق ایران را جهت تدوین استراتژی اجرائی موارد فوق با همکاری دبیرکل سازمان اکو در تهران بیان نمود.
منبع: اتاق بازرگانی ایران