از ماجرای کاهش تنوع مدارس تا تصویب رتبه بندی معلمان
به گزارش وبلاگ نشر، آموزش و پرورش در سه ماهه سوم 98 با اخبار و اتفاقاتی درباره وقایع اقتصادی از مشخص بودجه گرفته تا تصویب رتبه بندی فرهنگیان سپری شد.
به گزارش خبرنگار ، آموزش و پرورش در پاییز سال جاری با اخباری درباره تصویب رتبه بندی فرهنگیان بعد از چندین سال کشمکش، مطرح شدن موضوع تنوع کاهش و کاهش آن و آنالیز بودجه سال آینده این وزارتخانه که همیشه هم حرف اصلی را در بهبود درهای مزمن این دستگاه تعلیم و تربیتی دارد، گذشت.
هیئت دولت بعد از 6 سال کشمکش، نظام رتبه بندی فرهنگیان را تصویب کرد؛ طرحی که آنقدر اجرای آن پر فراز و نشیب بود و در بحبوحه رفت و آمد سکانداران هر کدام تفسیری از تغییرات قبل و بعد از پیاده سازی این نظام داشتند که حالا سوالات بسیاری از اجرای روی کاغذ تا واقعیت آن مطرح می گردد.
در شرایطی که قرعه تصویب و اجرای نظام رتبه بندی در زمان فعالیت محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش کلید خورد، او از افزایش حقوق معلمان متناسب با کسب رتبه، سابقه کاری، صلاحیت حرفه ای و مدرک تحصیلی سخن گفت.
اخبار تکمیلی در این باره به وسیله لینک رتبه بندی فرهنگیان در دولت به تصویب رسید قابل مشاهده است.
وجود منوی رنگارنگ برای موضوع کاهش تنوع مدارس در مجلس مطرح شد که در کنار این موضوع حذف کامل مدارس سمپاد هم احتمال دارد البته این موضوع در حالی پیش می رفت که به تازگی رئیس جمهور اساس نامه سمپاد را امضا نموده بود و این اقدام در مقابل زمزمه حذف سمپاد در مصوبه کاهش تنوع پارادوکسی را در فعالیت این مدارس به وجود آورده است البته برخی کارشناسان حوزه تعلیم و تربیتی معتقد هستند جداسازی دانش آموزان در مدارس باعث ایجاد نظام چند طبقگی می گردد و حتی دانش آموزان نخبه هم نباید از دانش آموزان عادی تفکیک شوند.
اخبار تکمیلی در این باره به وسیله لینک مصوبه حذف تنوع مدارس با اسناد بالادستی تناقض دارد قابل مشاهده است.
طبق آنچه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پروش اشاره نموده بود، این وزارتخانه برای پیشبرد برنامه های به 73 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد تا بتواند احتیاج های حداقلی جامع عظیم مخاطبان را جوابگو باشد، اما بر اساس آنچه دولت معین نموده بودجه آموزش و پرورش بسیار کمتر از میزان پیشنهادی آقای وزیر است و در اعلام اولیه مبلغ 54 هزار میلیارد تومان برای این وزارتخانه در نظر گرفته گردد که نسبت به سال قبل از آن هم 2 هزار میلیارد تومان کمتر است.
صحبت از دیروز و امروز نیست، آموزش و پرورش به سبب عریض و طویل بودن ساختار و مخاطبانش و اخیرا بی ثباتی در سکانداری آن همیشه در تامین حداقل ها با مشکل روبرو بوده است حال آنکه این دستگاه تعلیم و تربیت ماموریت های خطیر و تاثیرگذاری را باید در جامعه به ثمر برساند اما همین که در گام اولیه اوضاع چندان تعریفی ندارد، در نتیجه ادامه جهت هم دچار اختلال است.
اخبار تکمیلی در این باره به وسیله لینک آخرین جزئیات از نحوه تامین بودجه آموزش و پرورش در سال 99قابل مشاهده است.
بعد از مطرح شدن کاهش تنوع مدارس، یکی از نگرانی ها در این موضوع قدرت پیدا کردن مدارس غیردولتی بود، به ویژه مدارسی که دارای موسسان ذی نفوذ و دولتمردان بودند، البته قبل از این هم مدرسه داری این افراد مورد انتقاد گرفته بود و برخی منتقدان معتقدند که مدارس به اصطلاح لاکچری و دریافت شهریه های نجومی اغلب در مدارس همین موسسان شکل می گیرد.
اخبار تکمیلی در این باره به وسیله لینک مدرسه داری مسئولان، زیر ذره بین قانون تعارض منافع قابل مشاهده است.
ماجرا از چند فیلم وعکس در فضای مجازی آغاز شد، تصاویری که نشان می داد قرص در تغذیه میان وعده دانش آموزان پیدا شده است و حتی برخی مدعی بودند این قرص ها از انواع مخدرهاست؛ به تدریج این اخبار در فضای مجازی منتشر شد و سر و صدای زیادی به پا کرد، از طرفی دیگر از گوشه و کنار کشور اخباری مبنی بر پیدا شدن قرص در برخی خوراکی ها به گوش می رسد که استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی بیشترین روبروه را با این موضوع داشتند.
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت : این کیک ها لزوما در مدرسه یافت نشده است در برخی از استان ها داخل برخی از کیک ها قرص هایی قرار داده شده است. آنالیز ها نشان می دهد این کار در فرآیند فراوری اتفاق نیفتاده بود.
اخبار تکمیلی در این باره به وسیله لینک یک بام و دوهوای مسئولان در ماجرای قرص های مشکوک در کیک های خوراکی قابل مشاهده است.
حتما برای شما هم بار ها رخ داده است که گشت و گذاری در شبکه های اجتماعی مجازی داشته باشید و مجذوب فضای پر رنگ و لعاب آن شوید و ساعت های در صفحات مختلفی که اغلب با چاشنی تبلیغات هستند، وقت بگذرانید؛تبلیغاتی که مصرف کالا ها و خدمات مختلف را ناخودآگاه به شما القا می نمایند و حتی امروز به عنوان یک کسب و کار مجازی پر رونق مطرح هستند و اینفلوئنسر هایی با درآمد های نجومی به یمن همین دنیای مجازی شکل گرفته اند.
اکنون پای تبلیغات به مدارس هم رسیده است و برند های تجاری عظیم، این بار دانش آموزان و مدارس را که به جرات می توان آن را جز عظیمترین و موثرترین محل برای کنش های اجتماعی بر شمرد، هدف گرفته اند.
بر فرض که آموزش و پرورش مجوز ورود شرکت های تبلیغاتی را به مدارس داده باشد، اما چند سوال مطرح است چرا این کار مجوز انحصاری دارد؟ انتخاب این شرکت یا شرکت های خاص بر چه مبنایی صورت می گیرد؟ آیا مزایده ای وجود داشته است یا شرایط و ضوابطی برای دادن مجوز تعریف نموده اند؟
اخبار تکمیلی در این باره به وسیله لینک واکنش وزیر آموزش و پرورش به ایجاد فضای تبلیغاتی مدارس قابل مشاهده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان