گزیده شدن به وسیله حشرات

به گزارش وبلاگ نشر، کنه ها مى توانند آرواره هاى ریز خود را درون پوست فرو ببرند و به قیمت از دست دادن زندگى شان آن را نگه مى دارند. کوشش براى دور کردن این حشره، مثل کوشش براى دور کردن یک مگس، هیچ فایده اى ندارد و اگر کوشش کنیم به زور، این حشره را بکنیم، قسمت هاى دهانى این حشره در پوست مى ماند و باعث عفونت مى گردد.

گزیده شدن به وسیله حشرات

گزیده شدن از طریق حشرات

36 نکته درمانى

خوشبختانه نیش بیشتر حشرات فقط خارش زیاد و مقدارى برجستگى ایجاد مى کند که طى یکى دو روز از بین مى رود. بنابراین در مواقعى که نیش حشرات جدى تر از یک خراش است، پزشکان توصیه هاى زیر را دارند:

مگس ها و پشه ها

نیش این حشرات مزاحم، ممکن است باعث ناراحتى شما گردد. کارهاى زیر را انجام دهید:

محل نیش را ضد عفونى کنید.

مگس و پشه مى توانند باعث توسعه بیمارى ها شوند. بنابراین محل نیش را کاملا با آب و صابون بشویید و از یک ماده ى ضد عفونى نماینده بهره ببرید.

به محل گزش، آسپیرین بمالید.

بعضى پزشکان، یک درمان غیر معمول با آسپیرین را براى توقف التهاب توصیه مى نمایند. به محض گزش حشره، پوست تان را خیس کنید و یک قرص آسپیرین روى آن بمالید. این کار در کسانى که به آسپیرین حساس هستند، نباید انجام گردد.

از خارش نجات پیدا کنید.

نیش مگس ها و پشه ها موجب تورم و خارش شدیدى مى گردد که مى تواند سه یا چهار روز ادامه یابد. در این موارد، توصیه هاى زیر را عمل کنید:

- آنتى هیستامین خوراکى.

- محلول کالامین.

- بسته هاى یخ.

- نمک؛ آن را با آب مخلوط کنید و روى محل بمالید.

- جوش شیرین؛ یک قاشق چاى خورى از آن در یک لیوان آب حل کنید، یک تکه پارچه را در محلول بیندازید و روى محل گزش 20 - 15 دقیقه نگه دارید.

در پیشگیرى جدى باشید.

ممکن است شما بتوانید جلوى نیش زدن حشرات را بگیرید.

به یاد داشته باشید که هر چه هوا گرم تر باشد، پشه ها و مگس ها فعال ترند. مخصوصا پشه ها در منطقه ها مرطوب مثل آبگیرها و مرداب ها بسیار بیشترند. بعضى از آنها هم در غروب ها اطراف چراغ بیرون خانه جمع مى شوند.

کلرید تیامین)نوعى ویتامین B(: به صورت خوراکى مصرف مى گردد. این ویتامین B، باعث دفع حشرات از طریق حضور در پوست مى گردد؛ البته این ماده ممکن است در بعضى افراد باعث خارش، کهیر و قرمزى گردد.

روغن حمام: بعضى از روغن هاى حمام اثر دفع نمایندگى دارند.

ضد آفتاب: به نظر مى رسد بعضى ضد آفتاب ها، خاصیت دفع نمایندگى هم داشته باشند.

روى: بعضى پزشکان، مصرف روزانه ى حداقل 60 میلى گرم روى را به اسم ماده ى دافع طبیعى توصیه مى نمایند. البته باید بدانید که حداقل یک ماه طول مى کشد تا اثر روى، در بدن شما ایجاد گردد.

کنه ها

براى کنه مهم نیست که کدام جانور غذایش را تأمین کند. انسان، غذاى خوبى براى این حشره است. اگر یکى از این حشرات به شما چسبید، این کارها را مى توانید انجام دهید:

حشره را بردارید.

کنه ها مى توانند آرواره هاى ریز خود را درون پوست فرو ببرند و به قیمت از دست دادن زندگى شان آن را نگه مى دارند. کوشش براى دور کردن این حشره، مثل کوشش براى دور کردن یک مگس، هیچ فایده اى ندارد و اگر کوشش کنیم به زور، این حشره را بکنیم، قسمت هاى دهانى این حشره در پوست مى ماند و باعث عفونت مى گردد.

در زیر، روش هایى براى شل کردن یک کنه ى چسبیده آمده است:

دکتر لوسکامب مى گوید: با یک موچین به آرامى کنه را بیرون بکشید. مراقب باشید این کار را به سرعت انجام ندهید. اگر پیروز نشدید، یک کبریت روشن، پشت کنه نگه دارید، شاید گرما باعث خارج شدن کنه گردد. اگر موچین در دسترس شما نیست مى توانید یکى از روش هاى زیر را امتحان کنید: تحریکش کنید. مى توانید از لاک ناخن و یا قطره پارافین بهره ببرید. این مواد باعث بسته شدن منافذ تنفسى ریز کنه مى شوند.

روش بنفرادو را امتحان کنید: یک سوزن بزرگ بردارید و با شعله ى آتش آن را گرم کنید. طرف صاف تیغه ى چاقو را زیر شکم کنه قرار دهید و نوک سوزن داغ را پشت جانور بگذارید، به طورى که حشره بین چاقو و سوزن کباب گردد. هنگامى که پاهاى حشره به دلیل گرما، آغاز به تکان خوردن کرد، تیغه ى چاقو را نود درجه بچرخانید تا کنه روى سرش بایستد. با حفظ همان حالت قبلى، حشره را از محل چسبندگى به بالا بکشید.

محل را کاملا تمیز کنید.

هنگامى که کنه را جدا کردید، محل گزش را با آب و صابون بشویید. سپس از ید و یا دیگر مواد ضدعفونى نماینده براى جلوگیرى از عفونت بهره ببرید.

هوشیار باشید.

اگر چه بیشترین مقدار کنه در اوایل تابستان است، ولى از اول بهار تا پاییز، این حشره ها خطرناک هستند. هرگاه به منطقه ها جنگلى و یا پر گیاه حتى تپه هاى پر از گیاه رفتید، احتیاطهاى زیر را به یاد داشته باشید:

- اگر مى خواهید بفهمید که آیا در یک منطقه، کنه وجود دارد، یک پارچه سفید را با نخ ببندید و آن را بین گیاهان و بوته ها بچرخانید، اگر کنه اى وجود داشته باشد به پارچه مى چسبد.

- اگر به یک منطقه ى پر از کنه مى روید، پوست خود را کاملا بپوشانید.

- قبل از رفتن به رختخواب، بدن خود را به دقت وارسى کنید. بعضى از گونه هاى این حشره، بسیار ریز هستند و ممکن است از چشم شما دور مانده باشند.

هشدار پزشکى

هوشیارى خود را حفظ کنید.

گاز گرفتگى ها مى توانند مسائلى را پیش بیاورند. براى مواجهه با این مسائل، آماده و هوشیار باشید:

عفونت: محل گاز گرفتگى را مرتبا کنترل کنید. اگر قرمز، دردناک و یا گرم شده بود، احتمالا عفونتى در میان است، در پی یاری پزشکى باشید.

آسیب له نماینده: بعضى مواقع گاز گرفتن یک سگ بزرگ باعث له شدن بدون پارگى پوست مى گردد. ممکن است یک آسیب درونى رخ داده باشد. اگر سوزش و مورمور افزایش یابد و یا دست و پا تغییر رنگ دهند)براى مثال کبود شوند(، ممکن است آسیب ساختارى ایجاد شده باشد، در این صورت به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.

هارى: هر حیوان خونگرم مى تواند ناقل هارى باشد.

تب نقطه اى کوه هاى راکى: اگر کنه اى شما را گزیده است، ممکن است روى مچ یا قوزک پا یک قرمزى پدیدار گردد و به بقیه ى بدن توسعه یابد و در پی آن دچار تب شدید و سردرد وحشتناک شوید. این بیمارى مى تواند کشنده باشد، پس به محض ظهور این علایم به پزشک مراجعه کنید. بیمارى لایم: این بیمارى هم از طریق ى کنه ایجاد مى گردد. اگر درمان نگردد، بسیار خطرناک خواهد بود. اما به راحتى مى توان با آنتى بیوتیک، آن را از بین برد. علایم ممکن است تا چند هفته ظاهر نگردد، بنابراین باید حواس تان به محل گزیدگى باشد.

سگ ها و گربه ها

مطالب زیر براى وقتى است که این دوستان چهار پاى ما، کمى رفتار غیر محبت آمیز از خود نشان مى دهند:

آسیب وارده را ارزیابى کنید.

در کوچک ترین زخم ها هم به پزشک مراجعه کنید.

محل گاز گرفتن را کاملا بشویید.

گزش حیوانات، مخصوصا گربه ها ممکن است باعث انتقال عفونت گردد؛ سپس زخم را کاملا با آب و صابون بشویید تا بزاق و دیگر آلودگى ها پاک شوند. شستشو را پنج دقیقه ادامه دهید.

خونریزى را کنترل کنید.

حتى اگر خونریزى کوچکى هم وجود دارد، تمام زخم ها را با یک گاز استریل ضخیم و یا یک تکه پارچه ى تمیز بپوشانید. اگر بانداژ مناسب ندارید، دست خود را به دقت بشویید و زخم را به طور محکم فشار دهید. بعلاوه مى توانید مقدارى یخ روى تکه پارچه روى زخم بگذارید. براى کنترل خونریزى مى توانید محل زخم را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید.

محل زخم را پانسمان کنید.

هنگامى که خونریزى بند آمد، محل گاز گرفتگى را با باند استریل و یا پارچه ى تمیز بپوشانید.

درد را کاهش دهید.

براى کاهش درد از آسپیرین یا استامینوفن بهره ببرید. اگر تورمى وجود دارد، محل زخم را بالا نگه دارید و از یخ بهره ببرید.

واکسن کزاز بزنید.

هر گاز گرفتگى از طریق ى حیوانات مى تواند باعث کزاز گردد. اگر بچه شما پنج تا هشت ساله است و واکسن او را نزده اید، باید با مراجعه به پزشک و دستور وى، واکسن را بزنید.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون

به "گزیده شدن به وسیله حشرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزیده شدن به وسیله حشرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید