چالش دوباره تابستان، مازوت سوزی و بی برقی!

به گزارش وبلاگ نشر، خبرنگاران- با گرم شدن هوا، به شکل معمول صنعت برق در تامین انرژی مورد احتیاج کشور دچار چالش می گردد. در نهایت نیز با افزایش مصرف، قطعی هایی در بخش خانگی و صنعت رخ می دهد. برای سال جاری هم بعضی اعضای کمیسیون صنایع انرژی مجلس و یک عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران پیش بینی نموده اند که در تابستان با قطعی برق و مازوت سوزی روبرو خواهیم شد. اما مشکل کار کجاست؟

چالش دوباره تابستان، مازوت سوزی و بی برقی!

به گزارش وبلاگ نشر، تقریبا دو هفته به شروع تابستان مانده است و با گرم تر شدن هوا مصرف برق برای استفاده از وسایل سرمایشی افزایش می یابد. در این رابطه سخنگوی صنعت برق گفته که مصرف برق در روز دوشنبه به مرز 60 هزار مگاوات رسیده است. این رقم از آخرین زمان اوج مصرف سال گذشته 5 هزار مگاوات بیشتر است.

در آن سو نیز شرکت توانیر دو ماه قبل، بعضی آمار های احتیاج مصرف برق کشور را منتشر نموده بود. براساس این آمارها، احتیاج برق کشور در سال 98، نزدیک یه 61 هزار مگاوات، در سال 99، حدود 64 هزار مگاوات، در سال 1400 به 67 هزار مگاوات و حال در امسال این احتیاج به 70 هزار مگاوات رسیده است.

اما چالش ماجرا کجا است؟ مسئولان صنعت برق می گویند که توان فراوری برق در کشور اکنون 59 هزار و 500 مگاوات است. این بدان معنا است که تراز منفی 10 هزار و 500 مگاواتی میان فراوری و مصرف برق وجود دارد؛ بنابراین اگر میزان مصرف از 60 هزار مگاوات در تابستان فراتر برود، قطعی برق حتما رخ خواهد داد.

البته این تراز منفی 10 هزار و 500 مگاواتی در شرایطی است که همه نیروگاه های پیش بینی شده وزارت نیرو در تابستان جاری دچار چالش و خرابی نگردد. در غیر این صورت احتمال افزایش میزان خاموشی ها نیز وجود دارد.

چرا فراوری برق به میزان مصرف سالیانه افزایش نمی یابد؟

جبران کسری فراوری به مصرف چالش امسال نیست. سال گذشته نیز با افزایش خاموشی ها، مجلس به موضوع ورود کرد و در نهایت وزارت نیرو را مقصر معرفی کرد. طبق استدلال نمایندگان، سوءمدیریت در اداره وزارت نیرو و پروژه های نیمه کاره باعث شده بود تا میزان فراوری برق به میزان مصرف نرسد. اما اگر پروژه های نیمه کاره حوزه برق به ثمر می رسید، کشور با چالش روبرو نمی شد.

اما حالا هم وزیر نیرو توپ را به زمین مصرف نمایندگان انداخته است. در این رابطه محرابیان گفته که شرط پایداری شبکه و عدم قطعی برق صرفه جویی مناسب در مصرف برق است. اگر این اتفاق رخ ندهد، قطعی احتمال دارد. او بعلاوه اعتقاد دارد که ناترازی کنونی از گذشته به دولت فعلی به ارث رسیده است.

در شرایط فعلی نیز، موضع نمایندگان کمیسیون انرژی قدری تغییر نموده است. آن ها مقصر را به شکل کامل وزارت نیرو نمی دانند. فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی یکی از این چهره ها است. او می گوید که وزارت نیرو کوشش هایی برای به کارگیری نیروگاه های بخش خصوصی به کار گرفته است، اما کافی نیست.

او در ادامه صحبت هایش، مردم را مقصر افزایش مصرف برق معرفی نموده است. عباسی معتقد است که مردم باید کولر های قدیمی را عوض نمایند، اما با وجود تاکید های چند ساله، هنوز اقدامی انجام نداده اند.

البته این عضو کمیسیون انرژی پیشنهادی هم برای تعویض کولر های قدیمی مطرح نموده است. او گفته که بانک ها باید یاری نمایند که تامین مالی گردد و بخش خصوصی تشویق گردد که سرمایه بیاورد و کولر های کم مصرف فراوری گردد. اما نگفته که مردم در شرایط مالی فعلی چگونه باید کولر های قدیمی را تعویض نمایند.

چرا مازوت سوزی هر سال جنجال به پا می نماید؟

نیروگاه های حرارتی در ایران بزرگ ترین سهم از فراوری برق را دارند. آن ها برای فراوری برق از سوخت هایی همانند گاز، گازوئیل و مازوت استفاده می نمایند. اما در فصل تابستان و با افزایش احتیاج برق، نیروگاه ها باید با حداکثر توان کار نمایند و در نتیجه به سوخت بیشتری احتیاج پیدا می نمایند.

در چنین شرایطی سیاستگذاران مازوت را در اختیار نیروگاه ها قرار می دهند که هم مقرون به صرفه تر است و هم بیشتر در دسترس وزارت نفت و نیرو قرار گرفته است.

اما در آن سو، مسئولان محیط زیست و فعالان این حوزه معتقدند که مازوت سوزی نیروگاه ها منجر به آلودگی شدید هوا می گردد. در نتیجه سلامتی مردم به خطر می افتد. ادامه یافتن این فرایند نیز منجر به بروز بسیاری از بیماری های تنفسی می گردد.

با این وجود اعضای کمیسیون انرژی می گویند که وزارت نیرو ناگزیر به استفاده از مازوت است. چرا که عاقلانه و منطقی نیست که گازوئیل 60 سنتی بخرند و بعد قیمت برق یک سنت باشد؛ بنابراین وزارت نیرو همچنان فرایند مازوت سوزی را ادامه خواهد داد، حتی اگر روی بحث آلودگی زیس محیطی مازوت تبلیغ گردد؛ بنابراین می توان پیش بینی کرد که با افزایش مازوت سوزی در تابستان باز هم شاهد موج آلودگی هوا در کلان شهر ها باشیم.

برنامه وزارت نیرو برای کاهش خاموشی ها چیست؟

مسئولان وزارت نیرو می گویند که برای کاهش خاموشی ها در تابستان برنامه هایی همانند تغییر ساعت کاری ادارات، تغییر برنامه فراوری صنایع، در نظر گرفتن پاداش برای مشترکان کم مصرف و کاهش تعداد مشترکان پرمصرف برق را در دستور کار دارند.

علاوه بر این ها، وزیر نیرو می گوید که در دنیا دو رویکرد وجود دارد. بعضی کشور ها محدودیت تامین برق می دهند. اما اغلب نرخ برق را به گونه ای طراحی می نمایند که خود صنایع و مصرف نمایندگان در اوج بار، برق را مصرف ننمایند و مصرف در این زمان برایشان فاقد توجیه مالی باشد.

منبع: فرارو

به "چالش دوباره تابستان، مازوت سوزی و بی برقی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش دوباره تابستان، مازوت سوزی و بی برقی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید