هانی زاده: خروج آمریکا از سوریه موجب نگرانی عربستان و کشورهای مرتجع منطقه شده است

به گزارش وبلاگ نشر، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: خروج آمریکا از سوریه در آستانه برگزاری انتخابات 2020 نیز موجب نگرانی کشور های حوزه خلیج فارس شد و عربستان برای این که تکیه گاه مطمئنی برای خود دست و پا نموده باشد به سمت چین و روسیه متمایل شد.

هانی زاده: خروج آمریکا از سوریه موجب نگرانی عربستان و کشورهای مرتجع منطقه شده است

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی وبلاگ نشر در مورد تقارن سفر نخست وزیر ترکیه به تهران و ریاض با سفر پوتین به عربستان سعودی و دیدار با مقامات عالی رتبه این کشور گفت: اساسا سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به تهران و ریاض در چارچوب کوشش پاکستان برای میانجیگری بین ایران و عربستان قابل ارزیابی است.

وی اضافه کرد: از آنجا که پاکستان روابط نزدیک و سنتی با عربستان دارد لذا ظرفیت کافی برای کاهش تنش ها میان ایران و عربستان را داراست.

هانی زاده در مورد جزییات سفر نخست وزیر پاکستان به ایران گفت: عمران خان پیغام شفاهی بن سلمان را به ایران منتقل کرد و پاسخ جمهوری اسلامی نیز در این خصوص مثبت است و اساسا ایران خواهان کاهش تنش ها در منطقه است و همیشه دست دوستی به سمت کشور های همسایه و کشور های حوزه خلیج فارس دراز نموده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد سفر پوتین به عربستان نیز گفت: این سفر ارتباطی به مسائل بین تهران و ریاض ندارد و از آنجا که سیاست های ترامپ موجب نگرانی کشور های عربی شده است روسیه از این موقعیت برای تقویت حضور خود در خاورمیانه استفاده نموده است.

وی توضیح داد: کشور های حوزه خلیج فارس بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران انتظار داشتند آمریکا یک ائتلاف جهانی علیه ایران ایجاد کند و کشور ها را به جنگ با ایران بکشاند، اما چنین اتفاقی نیفتاد.

هانی زاده با اشاره به خروج آمریکایی ها از سوریه گفت: این اقدام آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات 2020 نیز موجب نگرانی کشور های حوزه خلیج فارس شد و عربستان سعودی برای این که تکیه گاه مطمئنی برای خود دست و پا نموده باشد به سمت چین و روسیه متمایل شد.

وی در سرانجام اضافه کرد: براساس این سناریو پوتین از فرصت پیش آمده برای تقویت صندلی روسیه برای حضور در منطقه خاورمیانه و در میان کشور های حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان استفاده کرد

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هانی زاده: خروج آمریکا از سوریه موجب نگرانی عربستان و کشورهای مرتجع منطقه شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هانی زاده: خروج آمریکا از سوریه موجب نگرانی عربستان و کشورهای مرتجع منطقه شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید