نفت از بحران خارج می شود؟

به گزارش وبلاگ نشر، خبرنگاران- کمتر از یک ماه بعد از اینکه قیمت برخی انواع نفت در آمریکا به زیر صفر رسید، قیمت های جهانی نفت بار دیگر بالا رفت. این افزایش حداقل دو دلیل اقتصادی داشته است.

نفت از بحران خارج می شود؟

به گزارش وبلاگ نشر، قیمت های نفت پس از تجربه یک سقوط تاریخی، بار دیگر در حال افزایش است. روز دوشنبه، قیمت های جهانی نفت برای نخستین بار در بیش از یک ماه، به بالاتر از 30 دلار رسید. نفت خام متوسط غرب تگزاس با افزایش 13 درصدی، برای اولین بار پس از هشتم آوریل به 33 دلار رسید. هر بشکه نفت خام برنت نیز با صعود 10 درصدی به 35 دلار رسید.

این افزایش، اگر چه ناچیز بود، اما جان تازه ای به بازار های بحران زده نفت داد. ماه گذشته، در میانه بحران کرونا، قیمت های برخی انواع نفت آمریکا در اتفاقی تاریخی که بازتاب زیادی داشت، به زیر صفر رسید.

کارشناسان حوزه نفت معتقدند که افزایش قیمت های نفت در روز دوشنبه، اتفاق مهمی برای نفت خام متوسط غرب تگزاس و نفت برنت بود. چرا که قیمت های این دو نوع نفت در یک ماه گذشته تحت فشار شدیدی بودند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که قویا دنبال بالا بردن قیمت های نفت است، به سرعت از افزایش قیمت ها استقبال کرد و در توئیتی نوشت: نفت (انرژی) بازگشت.

دو دلیل افزایش قیمت ها

اگر چه انتشار گزارش هایی درباره احتمال کشف واکسن کرونا به افزایش قیمت های نفت کمک کرد. اما کارشناسان حوزه انرژی عموما دو دلیل برای افزایش قیمت های نفت نام می برند. دلیل اول، رفع تدریجی محدودیت های اعمال شده برای مقابله با بیماری کرونا و دلیل دوم، کاهش تولید نفت کشور ها است.

بیشتر کشور های جهان برای مقابله با بیماری کرونا (کووید-19) محدودیت های گسترده ای اعمال کردند. فعالیت های اقتصادی عملا متوقف یا محدود شد. در نتیجه کاهش فعالیت های اقتصادی، تقاضای جهانی برای نفت نیز به شکل قابل توجهی پایین آمد. بدین ترتیب، توازن عرضه و تقاضا مختل شد.

بیشتر بخوانید:

سقوط شدید قیمت نفت به چه معناست؟

زلزله نفتی روسیه در خاورمیانه

تبعات جنگ نفتی عربستان و روسیه

در چنین شرایطی، جنگ بهای نفت میان عربستان و روسیه آغاز شد و قیمت های نفت را بیش از پیش پایین آورد. ترامپ که با چشم انداز ورشکستگی صنعت نفت و گاز آمریکا و به تبع آن بیکار شدن کارگران آمریکایی روبرو شده بود، عربستان و روسیه را برای خاتمه دادن به جنگ بهای نفت تحت فشار قرار داد. عربستان و روسیه در کنار سایر کشور ها در قالب گروه اوپک پلاس توافق کاهش تولید جدیدی امضا کردند که به موجب آن، کشور های این گروه حدودا 10 میلیون بشکه از تولید خود را کاهش می دهند. امضای این توافق روی قیمت های نفت، تاثیر فوری چندانی نگذاشت. به عبارت دیگر، به افزایش فوری قیمت ها منجر نشد. اما چند هفته بعد از امضای این توافق، حالا اثرات آن آشکار شده است. کارشناسان می گویند کاهش تولید نفت به برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا کمک می کند.

عربستان علاوه بر سهمیه اش در توافق کاهش تولید اوپک پلاس، حدود یک میلیون بشکه دیگر از تولیدات روزانه اش کم کرد. تولید نفت عربستان به حدود 7.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. علاوه بر این، اخیرا عربستان و کویت تولید نفت از یک میدان مشترک مرزی (الخفجی) را از ماه ژوئن به مدت یک ماه متوقف کردند.

افزون بر کاهش تولید، بازگشایی فعالیت های اقتصادی نیز به افزایش قیمت های نفت کمک می کند. برخی استان های کانادا، محدودیت های اعمال شده بر مسافرت را برداشته و به کسب وکار های بیشتری اجازه از سرگیری فعالیت های اقتصادی داده اند. برخی ایالت های آمریکا عملا به شرایط قبل از کرونا بازگشته اند. همچنین، در چین نیز محدودیت ها در حال کمتر شدن است. کشور های اروپایی نیز در حال کمتر کردن محدودیت ها هستند. همزمان با رفع محدودیت ها، تقاضا برای نفت رشد کرده است. به گفته کارشناسان نفت، تقاضای چین برای واردات نفت تقریبا به سطح قبل از شیوع کرونا رسیده که این امر در بهبود شرایط نفت نقش مهمی داشته است. البته، قیمت های نفت هنوز به سطح مورد نظر بسکمک از بازیگران نرسیده، اما فرایند افزایش تدریجی قیمت ها، امید ها درباره آغاز خروج نفت از بحران را دوباره زنده کرد.

منبع: فرارو

به "نفت از بحران خارج می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت از بحران خارج می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید