مک بوک ایر و پرو چه تفاوتی با هم دارند؟

به گزارش وبلاگ نشر، بعضی کاربران هنگام خرید مک بوک بین مدل های ایر و پرو سردرگم می شوند. مهم ترین سوالی که باید از خود بپرسید این است: آیا به توان سخت افزاری بیشتری احتیاج دارید یا اینکه جمع و جور بودن لپ تاپ اهمیت بیشتری برای شما دارد؟ در ادامه به تفاوت های بین مک بوک ایر و مک بوک پرو می پردازیم.

مک بوک ایر و پرو چه تفاوتی با هم دارند؟

مک بوک پرو قدرت بیشتری دارد

اگر برای کارهای پیچیده ای مانند ادیت ویدیو، رندر فایل های سه بعدی و تجزیه و تحلیل داده ها به توان سخت افزاری بیشتری احتیاج دارید، باید مک بوک پرو را در نظر بگیرید. البته مقرون به صرفه ترین مدل مک بوک پرو که از نمایشگر 13 اینچی بهره می برد، مبتنی برا همان چیپست M1 موجود در مک بوک ایر است. اما از آنجایی که از فن بهره می برد، می تواند برای مدت طولانی تری فشار زیادی را تحمل کند.

اما اگر هسته های پردازنده و پردازنده گرافیکی بیشتری می خواهید، باید از بین مدل های مک بوک پرو 14 و 16 اینچی دست به انتخاب بزنید. این لپ تاپ ها از چیپست M1 پرو (پردازنده 10 هسته ای و پردازنده گرافیکی 16 هسته ای) و چیپست M1 مکس (پردازنده 10 هسته ای و پردازنده گرافیکی 32 هسته ای) بهره می برند.

لازم به ذکر است برترین مدل مک بوک ایر از رم 16 گیگابایتی و 2 ترابایت حافظه SSD بهره می برد ولی برای مک بوک پرو پرچم دار می توانید از حداکثر 64 گیگابایت رم و 8 ترابایت حافظه SSD بهره ببرید.

مک بوک ایر کوچک تر و سبک تر است

مک بوک ایر در کل سبک تر است و بدنه باریک تری دارد. اما از آنجایی که مدل های نو مک بوک پرو ضخیم تر هستند، کاربران می توانند از پورت های بیشتری نظیر تاندربولت و درگاه SD استفاده نمایند. در رابطه با وزن هم باید بگوییم که مک بوک پرو 13 اینچی و مک بوک ایر هر دو حدود 1.3 کیلوگرم وزن دارد. اما مدل های 14 و 16 اینچی مک بوک پرو به ترتیب از بدنه های 1.6 و 2.1 کیلوگرمی بهره می برند.

قیمت بالاتر مک بوک پرو

با توجه به اینکه مک بوک پرو توان سخت افزاری بیشتری دارد، طبیعتا قیمت آن هم بالاتر است. البته به غیر از توان سخت افزاری، باید به بهره گیری از بدنه و نمایشگر بهتر هم اشاره کنیم. به عنوان مثال مقرون به صرفه ترین مدل مک بوک پرو 13 اینچی 1299 دلار قیمت دارد ولی با پرداخت 999 دلار می توانید مقرون به صرفه ترین مدل مک بوک پرو را خریداری کنید. مدل پایه مک بوک پرو 14 اینچی با 512 گیگابایت حافظه و چیپست M1 پرو هم 1999 دلار قیمت دارد.

برای خرید گران ترین مدل مک بوک ایر که از 2 ترابایت حافظه و 16 گیگابایت رم بهره می برد باید 2049 دلار بپردازید. از سوی دیگر گران ترین مدل مک بوک پرو 16 اینچی با 64 گیگابایت رم و 8 ترابایت حافظه 6099 دلار قیمت دارد. در نهایت با توجه به توان اقتصادی و احتیاجهایی که دارید باید دست به انتخاب بزنید.

بعضی کاربران ترجیح می دهند مک استودیو با چیپست M1 مکس را با قیمت 2 هزار دلار خریداری نمایند و با خرید مک بوک ایر می توانند در محیط های مختلف هم به سیستم دسترسی داشته باشند.

دیگر تفاوت ها

مک بوک پرو 14 و 16 اینچی از نمایشگر mini-LED بهره می برند و به همین دلیل از نظر کیفیت حرف زیادی برای گفتن دارند. به عنوان مثال حداکثر روشنایی آن ها به 1600 نیت می رسد که رقم بسیار بالایی محسوب می گردد. بعلاوه باید به بهره گیری از ناچ هم اشاره کنیم که درون آن دوربین وب کم و سنسور تشخیص نور محیط واقع شده است.

از دیگر مزایای مدل های نو مک بوک پرو نباید بهره گیری از وب کم 1080p و استفاده از پورت مگ سیف برای شارژ را از قلم بیندازیم که کابل شارژ به طور مغناطیسی به آن وصل می گردد و در کل کاربران زیادی به این مشخصه علاقه دارند. بعلاوه کاربران با خرید مک بوک پرو 14 و 16 اینچی می توانند از پورت های بیشتری بهره ببرند که یکی از این پورت ها HDMI است.

عرضه مدل های نو در آینده نزدیک

مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی در سال 2020 با چیپست M1 راهی بازار شدند و بر اساس گزارش های منتشر شده، به نظر می رسد اپل در امسال میلادی از چیپست M2 رونمایی خواهد نمود. به همین دلیل بعضی کاربران بر این باور هستند که در حال حاضر خرید مک بوک های مبتنی بر تراشه M1 کار عاقلانه ای نیست و صبر کردن برای خرید مدل های نو مبتنی بر تراشه تازه نفس کار عاقلانه تری محسوب می گردد.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "مک بوک ایر و پرو چه تفاوتی با هم دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مک بوک ایر و پرو چه تفاوتی با هم دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید