صدوق:مواد اولیه جهش تولید در دانشگاه ها استاد و دانشجو هستند، تولید برتر متکی بر دانش
به گزارش وبلاگ نشر، رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه زیر بنای تولید است، گفت:آن چیزی که امروز دردنیا به آن می گوییم تولید برتر متکی بر دانش است.
سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ نشر، در پاسخ به این سوال که بخش تولید چه کمکی در جهش تولید دارد، با بیان اینکه انتقاد موجود در مورد اینکه مقالات دانشگاه ها کمیت گرا شده وارد است ،گفت: در پذیرش دانشجو و توسعه مؤسسات آموزش عالی که حدود 2500 تا 2700 مؤسسه هستند کمیت گرایی دیده می شود.
وی با بیان اینکه کمیت گرایی در همه زمینه ها از جمله مقاله ها و خاتمه نامه ها آسیب وارد کرده است، یادآور شد:از یک طرف می گوییم تولید علم داریم و جهش تولید علمی ما خوب و در حد دنیای است اما وقتی که اینها می خواهد در تولید علمی، صنعتی و سه بخش توسعه، صنعت، کشاورزی و خدمات چکیده شود می بینیم چنین اتفاقی نیفتاده است.
صدوق خاطر نشان کرد: عدم باور مسؤولان امر به مسئله علم در کشور را قبول دارم. این گونه وضعیتی وجود دارد. اگر قرار باشد این مسأله عینیت پیدا کند باید در تولید ما خودش را نشان دهد. زمانی در دانشگاه می گفتیم ژاپن 8 درصد تولید علمی دنیا را دارد و 8 درصد تولید صنعتی در بخش توسعه مالی برای ژاپن است. اگر چنین چیزی را ما نداریم رابطه علت و معلولی با هم دارد. اگر این درصد درست است این مقالات به دیگران خدمت می کند آیا این مقالات در خدمت دیگران قرار می گیرد.
دانشگاه زیر بنای تولید است
وی تاکید کرد: دانشگاه زیربنای تولید است. آن چیزی که امروز ما در دنیا به آن می گوییم تولید برتر متکی بر دانش است.
تولیدات بسیاری از کشورها بر اساس تولید دانش بنیان است
رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی شرح داد: بعضی از کشورها در تولید دست برتر را دارند چرا که تولیدات آنها مبنای علمی دارد و پیش قراول هستند. یعنی حرکت های توسعه ای انجام می دهند و درواقع تولیدات آنها بر اساس تولید دانش بنیان است. می توان امیدوار بود اما باید تولید را در نسبیت ببینیم، نباید خودمان را فریب دهیم.
گذراندن دوره های دکتری و ارشد سایه سنگینی بر دانشگاه های ما انداخته است
صدوق در پاسخ به این سوال که دانشگاه ها و دانشجویان چه کارهایی در جهت جهش تولید انجام دادند؟ گفت: مشکل ما بنیادی تر است. اشتیاق به گذراندن دوره های دکتری و کارشناسی ارشد سایه سنگینی بر دانشگاه ها انداخته است و همچنین یک سری مسائل محتوایی نیز در دانشگاه داریم که متأسفانه اساتید هم به نوعی از آن استقبال می کنند، چون برای آنها بازده های مالی دارد.
اساتید برای راهنمایی خاتمه نامه های دکتری و ارشد به ازای هر واحد پول می گیرند، به همین دلیل اساتید سعی می کنند تعداد دانشجوی ارشد و دکتری که سهمیه یک هیات علمی در گروه آموزشی است را داشته باشند و همیشه یک رقابت در دانشگاه ها برای این موضوع وجود دارد. این مسائل ذهن استاد را از کیفی کردن خاتمه نامه ها دور می کند.
وی اضافه نمود:برای جهش تولید اساتید باید از ابتدا دانشجو را مکلف کنند پروپوزال را به سمت نیازهای جامعه و خدمات و کشاورزی ببرد، اگر تز دکتری و خاتمه نامه ارشد نیازمحور تعریف شود بسیاری از مساله ها و از جمله جهش تولید نیز حل خواهد شد.
مواد اولیه جهش تولید دانشگاه، استاد و دانشجو است
صدوق با تاکید بر اینکه مواد اولیه جهش تولید دانشگاه، استاد و دانشجو و آزمایشگاه است،خاطر نشان کرد: اما این اتفاق نمی افتد. تعداد دانشجویان دکتری بسیار بالاست. ما مقداری دچار خودشیفتگی و ذوق زدگی بی مبنا شدیم. مسؤولیت وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی به جدیت در این موضوع باید این باشد که تعداد دانشجو ها در مقاطع مختلف محدود شود و رساله ها و خاتمه نامه های ارشد و تزهای دکتری نیازمحور و در چارچوب صنعت و بخش های دیگر مالی تعریف شود و یک پایه کار همان بخش ها باشند.
وی تاکید کرد:دانشگاه ها که باید محل جهش تولید باشند استاد یا دانشجوی رساله ای را انتخاب می کنند که بر اساس آن مقاله استخراج شود. چرا که استخراج مقاله باعث ارتقاء استاد می شود. ارتقاء از استادیار به دانشیار و دانشیار به استاد. باید عکس این صحبت وجود داشته باشد. کار علمی آن است که ما به طور طبیعی پژوهش را در چارچوب نیازها انجام دهیم. اگر مقاله ای استخراج و در مجلات پژوهشی خارجی و پایگاه های استنادی علمی اینها را چاپ و قبول کردند بسیار عالی است، اما اگر پذیرفته نشد این نباید هدف غایی باشد. مهم این بوده است که با این پژوهش مسأله ای از کشور را حل کردیم و در بخش صنعت، پزشکی و... کافی است.
صدوق در خاتمه یادآور شد:اگر پژوهشی در ترازی باشد که دنیا هم بپذیرد که مقاله آن در یکی از گریدهای بسیار عالی چاپ شود بسیار خوب است. اگر این کار انجام نشد در مجلات علمی کشور آن مقاله را منتشر می کنیم. ما در علوم انسانی و علوم پایه وارونه عمل می کنیم، اول پسند مقالات خارجی را در نظر می گیریم.
منبع: خبرگزاری فارس