شناسایی دقیق ویروس کرونا با رزونانس پلاسمون سطحی ممکن شد

به گزارش وبلاگ نشر، با استفاده از روش رزونانس پلاسمون سطحی و به کارگیری نانوذرات طلا، محققان روشی دقیق برای تشخیص ویروس کرونا ارائه کردند.

شناسایی دقیق ویروس کرونا با رزونانس پلاسمون سطحی ممکن شد

به گزارش گروه فناوری وبلاگ نشر، میلیون ها نفر در دنیا برای معین شدن آلودگی به ویروس کووید 19 مورد آزمایش قرار گرفته اند. بیشتر این تست ها با استفاده از کیت هایی اجرا شده که متکی به واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) است. این روش حساس، براساس تکثیر RNA ویروس از نمونه بزاق بیمار است.

با این حال، با افزایش تعداد بیماران و گسترش این بیماری، نیروی انسانی کافی برای انجام تست با این روش وجود ندارد. از این رو محققان به دنبال ارائه روش های تشخیصی جدید هستند.

در مقاله ای که پژوهشگران در نشریه ACS Nano به چاپ رساندند یک روش بالقوه دقیق تر برای شناسایی ویروس کووید 19 با استفاده از سنجش گرمانوری پلاسمونیک ارائه دادند.

متخصصان حوزه بهداشت بر این عقیده هستند که انجام تست برای کنترل شیوع بیماری کرونا بسیار حیاتی است. با این حال، آزمایش در بسیاری از کشور های دنیا از جمله آمریکا به دلیل محدودیت منابع و معرف های لازم برای انجام تست، به آهستگی انجام می گردد و نمونه های زیادی در نوبت انجام PCR هستند.

علاوه بر این، تعداد زیادی نتایج اشتباه و کاذب تا به امروز گزارش شده است. روش های دیگر نظیر توموگرافی محاسباتی یا CT و کشت را نمی توان به سرعت انجام داد.

جینگ وانگ و همکارانش به دنبال تست های سریع بودند که بتوانند کووید 19 را با سرعت بالاتری شناسایی کند. آن ها از روشی به نام رزونانس پلاسمون سطحی منطقه ای استفاده کردند که می تواند برهم کنش میان مولکول ها را روی سطح یک نانوساختار فلزی با استفاده از تغییر در ضریب شکست شناسایی کند.

این گروه تحقیقاتی، پیمایشگری از جنس DNA ساختند که می تواند توالی ویژه RNA ویروس کووید 19 را شناسایی نموده و آن را به نانوذرات طلا متصل کند. زمانی که بخشی از ژنوم ویروس به این سیستم وارد گردد، RNA ویروس به مکمل خود روی پیمایشگر DNA متصل می گردد.

این گروه برای گرم کردن نانوذرات از لیزر استفاده کردند، این فرآیند موجب می گردد تا توالی های همسان ناقص به سختی بتوانند به رشته های پیمایشگر متصل شوند و در نتیجه میزان خطا به صورت نتیجه مثبت کاذب کاهش یابد.

با این روش می توان بین انواع مختلف ویروس های خانواده کرونا تفکیک قائل شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شناسایی دقیق ویروس کرونا با رزونانس پلاسمون سطحی ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی دقیق ویروس کرونا با رزونانس پلاسمون سطحی ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید