شارژ بی سیم چیست و چگونه کار می نماید؟ (هر آنچه باید بدانید)

به گزارش وبلاگ نشر، فناوری شارژ بی سیم بالاخره بعد از سال ها انتظار تا حد زیادی همه گیر شده است. از کافی شاپ ها گرفته تا داشبورد ماشین و ماوس پد می توانید شارژرهای بی سیم را پیدا کنید. استفاده از این فناوری بسیار ساده است و اگر گجت شما از شارژ بی سیم پشتیبانی کند، کافی است آن را بر روی سطح موردنظر قرار دهید.

شارژ بی سیم چیست و چگونه کار می نماید؟ (هر آنچه باید بدانید)

در این میان باید خاطرنشان کنیم که تمام شارژرهای بی سیم مشابه یکدیگر نیستند و از استانداردهای مختلفی بهره می برند. از طرف دیگر، نباید معایب این فناوری را از قلم بیندازیم. در این مقاله به ماهیت شارژ بی سیم، تفاوت با شارژ سیمی و مزایا و معایب آن می پردازیم.

شارژ بی سیم چگونه کار می نماید؟

شارژ بی سیم مبتنی بر القای الکترومغناطیسی است. به زبان ساده، عبور جریان برق متناوب موسوم به AC از یک سیم پیچ مسی منجر به ایجاد میدان مغناطیسی در مجاورت آن می گردد. اگر یک سیم پیچ دیگر وارد این محدوده گردد، میدان مغناطیسی موردنظر می تواند جریان برق را ایجاد کند. برای شارژ بی سیم، سیم پیچ اولیه درون شارژر واقع شده است که انرژی مورداحتیاج را به وسیله برق مستقیم دریافت می نماید. سیم پیچ ثانویه هم در گوشی هوشمند تعبیه شده که جریان القایی به صورت بی سیم به آن منتقل می گردد.

به علت همین فرایند، گوشی های دارای قابلیت شارژ بی سیم باید مجهز به پنل پشتی پلاستیکی یا شیشه ای باشند زیرا فلز در فرایند جریان القایی اختلال ایجاد می نماید. البته طی سال های گذشته بعضی شرکت ها کوشش نموده اند که این محدودیت را دور بزنند. به عنوان مثال پنل پشتی پیکسل 5a عمدتاً از فلز ساخته شده ولی بخشی از آن مبتنی بر پلاستیک است تا استفاده از شارژ بی سیم امکان پذیر گردد.

باید خاطرنشان کنیم گجت های تازه برای بهره گیری از شارژ بی سیم از قطعات پیشرفته تری بهره می برند و مکانیسم عملی شده به این سادگی ها نیست. به عنوان مثال، گوشی های تازه و شارژرهای بی سیم برای معین سرعت شارژ و سایر پارامترها باید با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

تا چند سال قبل چندین استاندارد مختلف در این حوزه با یکدیگر رقابت می کردند اما در حال حاضر استاندارد Qi حرف اول را می زند و به همین دلیل بیشتر گجت ها از این استاندارد پشتیبانی می نمایند. وجود یک استاندارد رایج فواید زیادی دارد زیرا بدون نگرانی بابت هماهنگی، می توانید دستگاه ها و شارژرهای مختلف را از برندهای گوناگون بخرید.

استاندارد Qi دستورالعمل های مختلفی را برای قسمت های مختلف فرایند شارژ مانند ناحیه مختص این کار، محدودیت های دما و تشخیص اشیاء ارائه داده است. مورد آخر اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اگر به طور تصادفی اشیاء فلزی مانند سکه را بر روی پد شارژ قرار دهید، چنین کاری ممکن است شارژر را به سرعت داغ کند. اما شارژرهای مبتنی بر استاندارد Qi فقط در زمانی که گجت مبتنی بر این استاندارد روی پد شارژ قرار می گیرند، فعال می شوند.

بعلاوه این استاندارد استفاده از سرعت های مختلفی را برای شارژ امکان پذیر نموده است. اگرچه در حال حاضر حدبیشتر سرعت آن 15 وات است، اما تعداد زیادی از گجت ها و گوشی ها از سرعت شارژ بی سیم بین 7.5 تا 12 وات پشتیبانی می نمایند.

استانداردهای مختلف شارژ بی سیم

اگرچه بیشتر شارژرها و گجت ها از استاندارد Qi برای شارژ بی سیم بهره می برند، اما بعضی شرکت ها مانند اوپو و وان پلاس برای این کار استاندارد اختصاصی توسعه داده اند تا بتوانند سرعت بالاتری را ارائه نمایند. به عنوان مثال وان پلاس 9 پرو از شارژ بی سیم 50 وات پشتیبانی می نماید و به لطف این سرعت، باتری آن طی فقط 40 دقیقه به طور کامل شارژ می گردد. اوپو یک گام فراتر رفته و سرعت شارژ بی سیم 65 وات را ارائه داده است. از طرف دیگر می توانیم به سری پیکسل 6 اشاره کنیم که برای شارژ بی سیم از سرعت 23 وات پشتیبانی می نمایند. با توجه به انحصاری بودن این استانداردها، باید از شارژ ارائه شده به وسیله شرکت موردنظر بهره ببرید.

ولی همانطور که گفتیم، بیشتر شارژرهای بی سیم موجود در بازار مبتنی بر استاندارد Qi هستند که سرعت پایین تری را نسبت به شارژرهای انحصاری ارائه می دهند. بعضی از کاربران فکر می نمایند مگ سیف اپل استاندارد انحصاری این شرکت است ولی باید بگوییم که اپل هم از استاندارد Qi استفاده می نماید ولی گجت های مبتنی بر مگ سیف دارای آهنربا هستند که باعث می گردد شارژر مگ سیف دقیقاً روی مکان موردنظر در پنل پشتی گوشی قرار بگیرد. شارژرهای رسمی مگ سیف سرعت شارژ 15 وات را ارائه می دهند ولی اگر آیفون را روی شارژر معمولی Qi قرار دهید، باید به سرعت 7.5 وات بسنده کنید.

باید خاطرنشان کنیم گجت هایی مانند گلکسی واچ 4 سامسونگ و ایرپادز پرو اپل هم برای شارژ بی سیم از استاندارد Qi بهره می برند. با این حال، این گجت ها سیم پیچ های بسیار کوچک تری دارند و باید از شارژر متناسب آن ها بهره ببرید. اپل واچ هم از شارژ بی سیم پشتیبانی می نماید ولی فقط با شارژرهای تایید شده از طرف اپل سازگار است. البته بعضی می گویند که این یک محدودیت نرم افزاری محسوب می گردد.

آیا شارژ بی سیم بهتر از شارژ سیمی است؟

از نظر راحتی، استفاده از شارژرهای بی سیم معمولا بسیار راحت تر از شارژرهای سیمی است. با این حال اگر معیارهایی مانند سرعت، کارایی و گرما را لحاظ کنیم اوضاع تغییر پیدا می نماید. در این مطلب خاطرنشان کردیم که حدبیشتر سرعت استاندارد Qi به 15 وات می رسد و اگرچه در این زمینه بعضی استانداردهای انحصاری سرعتی در حد 65 وات را هم امکان پذیر نموده اند، ولی از طرف دیگر باید به گوشی هایی مانند شیائومی می 10 اولترا اشاره کنیم که از سرعت 120 وات برای شارژ سیمی پشتیبانی می نماید. روی هم رفته تعداد گوشی های دارای شارژ سیمی پرسرعت، بسیار بیشتر از گوشی هایی است که از شارژ بی سیم پرسرعت بهره می برند.

در رابطه با کارایی هم طبق پژوهش های اجرا شده، شارژرهای بی سیم نسبت به شارژرهای معمولی حدود 50 درصد برق بیشتری را مصرف می نمایند. اگرچه این موضوع مطمئناً منجر به افزایش قابل توجه قیمت قبض برق نمی گردد ولی این یک چالش مهم برای پاور بانک ها و شارژرهای پرتابل به شمار میرود.

اگر برای شما این سوال ایجاد شده که باقی انرژی دریافتی کجا می رود، باید بگوییم که این انرژی به گرما تبدیل می گردد و همین گرما هم یک چالش مهم دیگر برای شرکت ها است. همانطور که احتمالا می دانید، گرما منجر به کاهش عمر باتری گوشی می گردد. به همین دلیل گوشی های هوشمند و شارژرهای بی سیم باید دارای امکاناتی برای جلوگیری از بروز گرمای بیش از حد باشند. بسیاری از شرکت ها مانند سامسونگ و وان پلاس درون شارژرهای بی سیم خود فن تعبیه نموده اند که بعضی از آن ها سروصدای قابل توجهی هم ایجاد می نمایند.

شارژ بی سیم معکوس

از دیگر ویژگی های تازه بعضی از گوشی ها می توانیم به شارژ بی سیم معکوس اشاره کنیم. اساس کار مانند شارژرهای بی سیم معمولی است ولی در این شرایط، خود گوشی تبدیل به شارژر بی سیم می گردد. برای این کار، گوشی با استفاده از انرژی باتری می تواند میدان مغناطیسی ایجاد کند و گجت موردنظر با قرارگیری روی پنل پشتی انرژی مورد احتیاج را دریافت می نماید.

تمام معایب ذکر شده در اینجا هم صدق می نماید. در این فرایند انرژی زیادی هدر می رود و به همین دلیل بخش قابل توجهی از ظرفیت باتری گوشی برای شارژ کردن ساعت هوشمند یا هدفون بی سیم خالی می گردد. به همین دلیل شرکت های سازنده توصیه می نمایند که حین انجام این کار، گوشی خود را به شارژر وصل کنید.

اگرچه امکان استفاده از این روش برای شارژ کردن یک گوشی دیگر وجود دارد، اما به علت کارایی و سرعت پایین، بهتر است فقط در شرایط اضطراری چنین کاری را انجام دهید.

اگر گوشی شما از شارژ بی سیم پشتیبانی می نماید، آیا از این قابلیت استفاده می کنید یا اینکه همچنان استفاده از شارژ سیمی را ترجیح می دهید؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "شارژ بی سیم چیست و چگونه کار می نماید؟ (هر آنچه باید بدانید)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شارژ بی سیم چیست و چگونه کار می نماید؟ (هر آنچه باید بدانید)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید