رییس ساترا: ساترا از ابزارهای اجتماعی در حوزه نرم به خوبی استفاده نموده است

به گزارش وبلاگ نشر، تهران (پانا) - اولین نشست هم اندیشی نقش سمن ها در تنظیم گری اجتماعی با حضور مدیران ساترا و نمایندگان سازمان های مردم نهاد در محل سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) برگزار گردید.

رییس ساترا: ساترا از ابزارهای اجتماعی در حوزه نرم به خوبی استفاده نموده است

به گزارش روابط عمومی ساترا؛ این نشست با هدف تبیین و آنالیز نقش و ضرورت تنظیم گری اجتماعی و چگونگی مشارکت سازمان های مردم نهاد با حضور دکتر سید محمدصادق امامیان رئیس سازمان ساترا، علی سعد معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی سازمان ساترا، احمد آذرسا مدیر کل توسعه شبکه تنظیم گران سازمان ساترا، صالح اصغری مدیرکلینیک سلامت فکر فضای مجازی (سایه سار امید)، دکتر علیرضا باستانی مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران (انسان)، طاهره پژوهش مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق بچه ها، محمد مهدی حبیبی مدیر جمعیت توسعه گران فضای مجازی (فمپ)، محمود علی پور رئیس انجمن تخصصی کودک و رسانه، نصرت میلانی صدر دبیر انجمن تخصصی کودک و رسانه، زهرا اخوان مدیر انجمن مدار مادری، دکترعاطفه سهرابی مدیر بخش روان شناسی انجمن احیای ارزش ها، الهه شعبانی مدیر عامل انجمن احیای ارزش ها، قاسم عابدی مدیر سرویس چی خوبه، مژگان قاسم زاده مدیر روابط عمومی انجمن دوستداران کودک پویش، کامران عاروان مدیر عامل جامعه معلولان جسمی و حرکتی، معصومه عبادی مدیر روابط عمومی توانیتو، شنبه 13 شهریور ماه در ساترا برگزار گردید.

همکاری دوطرفه ساترا و گروه های مردم نهاد

در این جلسه سید محمدصادق امامیان؛ رئیس ساترا با بیان این نکته که دامنه حوزه فعالیت های اجتماعی ساترا ابعاد مختلفی دارد گفت: همکاری ما و گروه های مردم نهاد می تواند به دو شیوه سلبی و ایجابی تعریف گردد. برخی اوقات تمرکز و نگهبانی از انتشار محتوای مضر اهمیت می یابد و گاهی هم نگاه ایجابی و طرح مطالبات نهادهای مردمی به اسم دیده بان منافع عمومی دارای اهمیت است.

او با تاکید بر نگاه ساترا به رویکرد تنظیم گری اجتماعی ادامه داد: در نگاه ساترا رویکرد اجتماعی صندلی مهمی دارد زیرا ابزارهای تنظیم گری محدود است اما مطالبات اجتماعی که در حوزه دغدغه های مترقی جامعه انجام می گردد می تواند معین نماینده راستا و همیشه نماینده راه صنعت صوت و تصویر فراگیر باشد.

امامیان اضافه نمود: نهادهای مردمی بعضا دارای درخواست هایی هستند که خواسته های نهادهای حاکمیتی نیست؛ محدوده نهاد حاکمیتی قانون است بنابراین نقش گروهای مردم نهاد بسیار مهم است به همین علت قسمت عمده تمرکز ما باید در حوزه ایجابی باشد.

رئیس ساترا تاکید نمود: ایجاد پاسخ گویی رسانه های بخش خصوصی که با بودجه خود فعالیت می نمایند به افکار عمومی و گروه هایی که مشروعیت عمومی دارند امری مهم است.

امامیان استفاده از ابزارهای اجتماعی را روندی متداول در ساترا اسم کرد و گفت: ساترا یکی از مجموعه هایی است که به نسبت سابقه فعالیت خود در حوزه نرم بسیار خوب عمل نموده است. ساترا از ابزارهای اجتماعی استفاده نموده است و به همین خاطر هزینه اجتماعی این ابزارها باید بالا بروند به شکلی که تخلف بایستی هزینه اجتماعی داشته باشد.

رئیس ساترا در سرانجام، اهداف برگزاری جلسات هم اندیشی نقش سمن ها در تنظیم گری اجتماعی را برشمرد و گفت: هدف ما از تشکیل این جلسه و جلسات بعدی معین شدن حوزه کاری، رسیدن به هم فکری و چارچوب های مشترک و در نهایت ورود به حوزه عملیاتی مشترک است به طوری که در زنجیره ارزش رسانه ها بتوانیم صندلی خود را پیدا کنیم.

ایجاد مصونیت کاربران در برابر آسیب ها با سواد رسانه ای

در ادامه این نشست علی سعد معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا با اشاره به نوظهور بودن پدیده تنظیم گری صوت و تصویر فراگیر در جهان گفت: کشورهای مختلف جهان به منظور اعمال حاکمیت رسانه ای خود متناسب با منفعت عمومی کشورشان نهادهای تخصصی در این حوزه شکل دادند. در کشور ما هم از سال 97 سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر شکل گرفت و در همان زمان ابزارهای مختلفی که یک نهاد تنظیم گر می تواند دراختیار داشته باشد را احصا نموده بود.

او با اسم کردن این ابزارها و کابرد ابزار مهم دیگری در ساترا اضافه نمود: این ابزارها چهار دسته هستند؛ ابزار حقوقی، صدور مجوز، پایش و نظارت محتوایی و ابزاراقتصادی. با توجه به مطالعات در ساترا ابزاری دیگر به نام ظرفیت های اجتماعی درنظر گرفته شد با این هدف که تنظیم گری نرم محقق گردد. به این معنا که از ظرفیت های نهادهای مردمی و اجتماعی برای پیشبرد اهداف نهاد تنظیم گر که در حوزه منفعت عمومی دارد استفاده گردد.

معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا با اسم اینکه در حال حاضر یکی از مباحث مهم در جهان بحث سواد رسانه ای است اعلام کرد: با توجه به روندهای حرکتی در حوزه فناوری، سواد رسانه ای هم اکنون نقش مهمی دارد و در سال های آینده اهمیت آن بیشتر خواهد شد. ارتباط این بحث با بخش اجتماعی به این شکل است که بسیاری از نهادهای تنظیم گر این کار را با استفاده از گروه های مردم نهاد و NGO ها انجام می دهند.

سعد در سرانجام اهمیت گروه های مردم نهاد و تاثیرگذاری آنها را امری مهم دانست و با تاکید گفت: گروه های مردمی با طرح مطالبات و دغدغه های خود می توانند اثرگذاری بالایی در معین راستا و ریل گذاری عملکرد پلتفرم ها داشته باشند و این مسأله در حال حاضر در کشورهای مختلف جهان خود را نشان داده است.

نسبت به ارتقا مشارکت سمن ها در تنظیم گری رسانه ها اقدام می گردد

مدیرکل توسعه شبکه تنظیم گران سازمان ساترا با اشاره به تحولات اخیر در حوزه رسانه های صوت و تصویر فراگیر و ضرورت مداخله به هنگام تنظیم گران و قانون گذاران گفت: تغییر و تحولات در عرصه فراوری محتوا از شرایط پایداری به شرایط تحولات مکرر تغییر نموده است و به همین علت لازم است قانون گذاران هم همگام با تغییرات حرکت نمایند.

احمد آذرسا با اشاره به اینکه موضوعات مکرری در عرصه فضای مجازی می بایست مورد توجه قرار گیرد اعلام کرد: مقوله آسیب های اجتماعی که از سرفصل های آن می توان به بچه ها کار، اعتیاد در فضای مجازی و کودک آزاری اشاره نمود از مباحث جدی و قابل توجهی است که عزم جدی تنظیم گران را می طلبد.

او به نقش موثر سازمان های مردم نهاد در تحقق این مهم تاکید و اضافه نمود: سازمان های مردم نهاد با توجه به نگاه تخصصی خود نسبت به محتواهای منتشرشده در فضای مجازی حساسیت دارند و انتظار می رود نظرات خود را به فراوری نمایندگان و ساترا اعلام نمایند هم چنین سمن ها از این طریق می توانند جامعه را نسبت به محتوای مناسب راهنمایی نمایند که این یکی از دغدغه های تنظیم گری اجتماعی است.

آذرسا در مورد اقدامات اجرا شده برای جلب مشارکت مردم نهادها با اشاره به راه اندازی سامانه ساپرا و کمپین هم رای توضیح داد: نشست هم اندیشی سازمان های مردم نهاد در حوزه تنظیم گری با هدف دریافت نظرات مردم نهادها و در ادامه تشکیل کارگروه تنظیم گری اجتماعی برگزار گردیده است و به صورت سلسله وار ادامه دارد و نسبت به ارتقا مشارکت سمن ها در تنظیم گری رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی اقدام می گردد؛ در این راستا سازمان ساترا یاری گر میز مددکاری اجتماعی سازمان های مردم نهاد برای یاری به آسسیب دیدگان فضای مجازی خواهد بود. هم چنین معین مصادیق آسیب های فضای مجازی یکی از مسائل مهم است که در کارگروه سمن های ساترا به آن پرداخته خواهد شد.

آذرسا در ادامه از همه تشکل های مردمی و سمن ها برای همکاری و مشارکت دعوت کرد.

سمن ها می توانند برای همکاری اطلاعات خود را در سایت ساترا به آدرس tps://satra.ir/fa/%d8%b3%d9%85%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%

a7/ ارسال و یا با شماره 02188345245تماس حاصل نمایند.

در این جلسه نماینده گروه های مردم نهاد با طرح مطالبات خود از ساترا در مورد توجه به بازنمایی بچه ها کار در سریال ها، شیوه نمایش آسیب های اجتماعی در فراوریات رسانه ای، ارائه تصویری مطابق با واقعیت های روز از فعالیت های معلولان و ... درخواست تداوم جلسات برای حل مسائل این حوزه را داشتند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "رییس ساترا: ساترا از ابزارهای اجتماعی در حوزه نرم به خوبی استفاده نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس ساترا: ساترا از ابزارهای اجتماعی در حوزه نرم به خوبی استفاده نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید