روباتی که به حالات چهره انسان ها واکنش نشان می دهد

به گزارش وبلاگ نشر، سالها است که دو فناوری هوش مصنوعی و روباتیک باعث ایجاد نورآوری و ابزارهای نوین شده است و دانشمندان با ترکیب این دو زمینه کاملاً پیچیده توانسته اند سیستم های روباتیک خاصی ایجاد نمایند که می توانند به تنهایی فکر نمایند، عمل نمایند و یاد بگیرند.

روباتی که به حالات چهره انسان ها واکنش نشان می دهد

با این حال سیستم های رباتیکی که امروزه در فرودگاه ها، بیمارستان ها و یا حتی قفسه های ذخیره سازی مواد غذایی در فروشگاه های مواد غذایی دیده می شوند ماهیتی کاملاً روباتیک دارند یعنی آنها نمی توانند ماهیتی مانند ماهیت طبیعی انسانی داشته باشند و کارهایشان را نیز بر اساس داده ها انجام می دهد.

اما یکی از موضوعاتی که اخیرا توجه دانشمندان را به خود جلب نموده این است که بتوانند فاصله بین انسان و روبات را کم و کمتر نمایند و ربات هایی که به انسان بیشتر شباهت دارند، بسازند.

به همین منظور گروهی از محققان دانشگاه کلمبیا به منظور برقراری ارتباط بهتر و ایجاد ارتباط عاطفی جدید بین انسان و ماشین، روبات EVA را ایجاد نموده اند. EVA یک ربات نرم اتوماتیک با چهره ای انعطاف پذیر است که قادر به تقلید احساسات انسانی است.

هود لیپسون استاد نوآوری گفت: ایده ایجاد EVA چند سال پیش شکل گرفت. در آن موقع که ما دانشجو بودیم می دیدیم که روبات ها با آن چشم های پلاستکی خود تنها می توانند به ما خیره شوند.

وادار کردن یک چهره روباتیک به لبخند زدن کار آسانی نیست زیرا بیشتر اعضای بدن مصنوعی آن از پلاستیک های سخت یا فلزات ساخته شده و به همین منظور نمی تواند انعطاف پذیری کافی داشته باشد و احساسات خود را نشان دهد.

اما محققان با کوشش فراوان پیروز به ایجاد روباتی شدند که می تواند بعضی احساسات را در صورت خود نشان دهد. ربات EVA قادر است شش احساس اساسی عصبانیت ، انزجار ، ترس ، شادی ، غم و غافلگیری را با استفاده از عضلات مصنوعی فعال شده به وسیله کابل ها و موتورهایی که در بخش درونی صورتش تعبیه شده، نشان دهد.

محققان پس از انجام یک سری آزمایشات و تعبیه کابل ها ، اجازه دادند EVA لبخند بزند یا اخم کند ، صورت آبی رنگ EVA می تواند پاسخ های احساسی مختلفی را نشان دهد.

اگرچه EVA هنوز فقط یک آزمایش آزمایشگاهی است، اما این پیشرفت های فناوری در زمینه رباتیک می تواند روزی به نفع کارکنان خانه های سالمندان، بیمارستان ها ، مدارس و اقامتگاه ها باشد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "روباتی که به حالات چهره انسان ها واکنش نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روباتی که به حالات چهره انسان ها واکنش نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید