دربیه و کُریش! ، جملاتی که نباید به هواداران فوتبال بگویید

به گزارش وبلاگ نشر، امروز دربی معروف تهران برگزار می شود. قبل و بعد از هر دربی فضای مجازی، گپ های خانوادگی، گروه های دوستی و... پر می شود از شوخی و کری خوانی هواداران؛ اما این حجم از توجه و کری خوانی برای فوتبال ما لازم است؟

دربیه و کُریش! ، جملاتی که نباید به هواداران فوتبال بگویید

به گزارش وبلاگ نشر به نقل از خراسان، امروز دربی معروف تهران برگزار می شود. قبل و بعد از هر دربی فضای مجازی، گپ های خانوادگی، گروه های دوستی و... پر می شود از شوخی و کری خوانی هواداران. اما این حجم از توجه و کری خوانی برای فوتبال ما لازم است؟ فوتبال ما جذاب نیست؛ کیفیت بازی ها پایین است، میانگین گل در هربازی بیشتر وقت ها زیر 2 گل است. پر از اشتباه داوری و حاشیه و... اما همچنان فوتبال داخلی را با حساسیت دنبال می کنیم؛ حتی بیشتر از فوتبال های جذاب خارجی. فوتبال لیگ های اروپایی مثل اسپانیا چشم نواز و تماشایی است؛ پر از هیجان، طوری که اگر چند ثانیه سمت تلویزیون نگاه نکنیم ممکن است کلی اتفاق جالب بیفتد. اما با این حال اگر خیلی از بهترین بازی های اروپایی را نبینیم هم حسرت نمی خوریم، فوقش گل های بازی را بعداً با جست وجویی می بینیم یا خبرش را دنبال می کنیم و تمام. تفاوت آن همه توجه و تمرکز پیر و جوان به فوتبال داخلی در مقایسه با بازی های خارجی در پدیده جالبی است به نام هواداری. کمتر می شود هوادار یک تیم خارجی باشیم، اگر هم باشیم هواداری سفت و سختی مثل آن چه برای بازی های داخلی تجربه می کنیم رقم نمی خورد. همین هواداری است که به فوتبال رنگ می دهد. بدون هواداری فوتبال یک چیزی کم دارد.

هوادار که باشی با خیل عظیمی از آدم هایی که شباهتی با تو ندارند در کلی موفقیت و هیجان سهیم هستی. نمی شود فوتبال را بدون حس هواداری دنبال کرد. فوتبال ما از نظر کیفی چیزی در برابر فوتبال دنیا ندارد؛ اگر هوادار تیمی نباشی دیگر این ورزش هیجانی برایت ندارد، اما هوادار که باشی انگار در هربازی داخل زمین هستی. وقتی هم قلبت با تیمی باشد یک دوقطبی بین تو و هوادار تیم مقابل ایجاد می شود.

کری خواندن هیجان بازی را بیشتر می کند. اگر قرار است با برد تیممان شاد شویم چرا دوست نداریم موقع باختش با کری خوانی هوادار حریف ناراحت باشیم؟ چرا تجربه کردن این احساسات هواداری را غیر ضروری بدانیم؟ خب می شود کری خواند، لذت برد، سرگرم شد اما حساب رفاقت و فامیلی و همسایگی و همکاری را هم جدا و حریم ها را حفظ کرد. به شرط این که آداب کری را بدانیم تا ابزاری باشد برای لذت بیشتر از فوتبال و فرار از روزمرگی با بروز احساساتی مثل شادی و غم و افسوس. در این پرونده به بهانه دربی سراغ فرهنگ هواداری رفتیم، سراغ کری خواندن. خطوط قرمزش و حتی چند بسته پیشنهادی هم داریم.

► به هواداران فوتبال این جملات را نگویید

شاید طبق نظر بزرگ ترها، هواداران فوتبال در بسکمک از مواقع دچار رفتارهای افراطی در زمان تماشای فوتبال می شوند، اما اگر بخواهیم کمی همدلانه به موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که هواداری از یک تیم، فواید خود را دارد و اگر اطرافیان بتوانند حمایت خوبی از هواداران جوان داشته باشند، می توانند جلوی بخش زیادی از عوارض احتمالی را بگیرند و در عین حال از بستر فوتبال برای بهبود رابطه خود با آن ها بهره گیرند. در ادامه مروری داریم بر بعضی جملاتی که نباید به هواداران فوتبال خانه خود بگویید، چرا که بیان این جملات می تواند رابطه شما با آن ها را خراب کند.

  • تو این خونه تماشای فوتبال ممنوعه!

تماشای فوتبال یک هوادار، می تواند دردسرهای خاص خودش را داشته باشد؛ سر و صدا، کمی بریز و بپاش و به هم زدن نظم خانه. اما به رغم همه این دردسرها، اولین توصیه به بزرگ ترها، همراهی با هواداران جوان است. چرا؟ چون با همراه شدن با آن ها می توانید مانع بروز بعضی رفتارهای خطرناک در زمان تماشای فوتبال شوید.

  • این قدر سر و صدا نکن!

تماشای فوتبال هیجان زیادی دارد. انتظار از فرزند نوجوان تان که در سکوت بازی را ببیند، تنها رابطه شما و او را با مشکل روبه رو می کند و در طولانی مدت باعث می شود ترجیح دهد تا زمان مسابقات حساس پیش شما نباشد.

  • این فقط یک بازیه ها!

هواداری از یک تیم، بخشی از هویت فرد هوادار است. بنابراین توصیه و نصیحت یک هوادار برای جدی نگرفتن بازی، معنای متفاوتی دارد. برای هواداران سرسخت یک تیم، گفتن این که این فقط یه بازیه! چرا جدی گرفتی؟ می تواند به معنای انکار بخشی از هویت فرد باشد؛ کاری بی فایده و البته اعصاب خرد کن.

  • یه باخته دیگه، شلوغش نکن!

برای افرادی که هوادار یک تیم نیستند، واکنش هواداران وفادار تیم ها بعد از باخت ممکن است عجیب باشد. اگر تیم محبوب فرزند یا همسرتان باخته است، در عوض انکار احساسات او، سعی کنید تلاش بیشتری برای درک حال و هوای او داشته باشید. یادتان باشد با این کار شما در بهبود رابطه خود با او، سرمایه گذاری کرده اید.

  • بازی دیگه تموم شد، این بساط رو جمع کن!

انتظار از یک هوادار که تازه تیمش باخته، برای برگشت بلافاصله به حالت قبل و سر حال بودن، انتظار زیادی است. در چنین موقعیت هایی بهتر است با او کمی همراهی، از شوخی درباره نتیجه خودداری کنید و به او دست کم به قدر چند ساعت زمان دهید تا با نتیجه کنار بیاید.

► بسته ای پیشنهادی برای کری خوانی

پرسشی که بارها از خودمان کرده ایم این است که: آیا فوتبال زندگی است؟ و آدم موقع جواب دادن به این سوال همه خاطرات فوتبالی اش را دوره می کند. همه داد و قال ها، همه شادی ها و غم ها، همه کری خوانی ها و به خصوص همین کُری خوانی ها. کُری خواندن ها همیشه جزو بخش های جذاب و پرهیجان فوتبال بوده اند. از قدیم که در سرویس مدرسه و جمع های فامیلی فراوان اتفاق می افتاد و بحث بالا می گرفت تا امروز که بیشتر به فضای مجازی کشیده شده است. در ادامه کری های معروف استقلالی و پرسپولیسی را مرور می کنیم

► کری های استقلالی

* کری خوانی دربی فقط اون تیکه اش که از رهبری فرد پرسیدن، وقتی کری می خوندی و بعد دربی رو می باختین، چیکار می کردین؟ گفت: قایم می شدیم!

* فکر کنم پیشاپیش اون کری معروف آی بدو آی بدو، شیث دنبال فرهاد بدو رو باید تبدیل کنیم به آی بدو آی بدو، کنعانی دنبال مهدی بدو!

* پرسپولیس تو بعضی نظرسنجیِ ها از استقلال جلوتره. وقتشه پرسپولیس یه ستاره دیگه بزنه رو لباسش!

* حالا همچین می گین پرسپولیسی ها زیادترن که انگار چیز قابل افتخاریه. خب پراید هم زیاده!

* یه روز یه پرسپولیسی می ره کتاب فروشی می گه: ببخشید آقا کتاب قهرمانی پرسپولیس تو آسیا رو دارید؟ فروشنده می گه: نه، ما کتاب های تخیلی نمی فروشیم!

* مقایسه استقلال و پرسپولیس مقایسه دو قهرمانی آسیا و بیشترین برد رودررو با عدد 6، خدایا یه جام بهشون بده خودشونم از گفتن 6 خسته شدن!

* شما پرسپولیسی ها تا اسم فرهاد مجیدی رو می شنوین، قاعدتا اولین تصویری که تو ذهن تون میاد اون گلیه که فرهاد از تونل حقیقی عبور داد و وارد دروازه تون کرد!

► کری های پرسپولیسی

* این جمله جدید که فرهاد مجیدی حفظ کرده بود و تو نشست خبری دیروزش در جواب همه سوال ها می گفت رو فکر کنم از گروه تلگرام فامیلی شون پیدا کرده بود: تیم های برنده همیشه تمرکزشون رو بردنه، این تیم های بازنده هستن که رو تیم برنده تمرکز دارن.

* همین واقعیت که پرسپولیس تا الان تو 18 تا بازی 7 گل خورده و استقلال تو 10 دقیقه 3 تا گل ، فکر کنم از هر کُری خوندنی بهتر باشه!

* ولی یه تجربه خوبی که داشتیم این بود که اگه ورزشگاه آزادی رو واسه بلیت فروشی 90 به 10 بذارن استقلالی ها با خیال راحت 10 درصدشون رو پر می کنن!

* در زمان دیرین دیرین قهرمان آسیا شدن، بزرگ ترین لژیونرشون تو امارات بوده، حالا بزرگ ترین رویاشون مساوی تو دربیه. اینا گناه دارن سر به سرشون نذارین!

* قبل شهرآورد، اونایی که می گن پرسپولیس می بره عدد یک رو کامنت کنن، اونایی که می گن استقلال می بره جواب این رو کامنت کنن: 34÷45×930+4*140*#11#

* باز خوبه الان استقلالی ها یه کم تو جدول بالا اومدن، قبلاها اون پایین های جدول بودن اصلا صداشون شنیده نمی شد!

* استقلالی ها اون قدر از قهرمانی خودشون شاد نشدن که نهایت آرزوشون قهرمان نشدن پرسپولیسه تا بریزن شادی کنن!

* خود استقلالی ها هم تو این بازی ترجیح می دن داور واسه شون پنالتی نگیره، چون می دونن پنالتی بشه راحت بیرانوند می گیره و خودشون بیشتر تحقیر می شن!

► خط قرمزهای کری خوانی

توجه به بعضی نکات، به ما کمک می کند تا بتوانیم هم از تماشای بازی لذت بیشتری ببریم و هم مانع از بروز دلخوری بین خود و هواداران تیم مقابل شویم.

  • توهین، فحاشی و بی ادبی ممنوع

هیچ گاه ممنوعیت های کری خوانی را از قلم نیاندازید. این موارد عبارتند از: توهین به شخصیت بازیکنان تیم حریف، فحش، توهین به داور و جمع بستن هواداران تیم حریف و نسبت دادن رفتاری غلط به همه آن ها.

  • دشمن پنداری هواداران حریف

اگر تنش بین شما و هوادار تیم مقابل بالا گرفته است، به خودتان یادآوری کنید که هر دو عشق مشترکی دارید؛ عشق به فوتبال! توجه به نقاط مشترک، می تواند از شدت دلخوری و از تنش موجود بکاهد.

  • داد زدن زیاد

اگر شما وقتی کاملا آرام هستید، چند باری داد بزنید، تغییرات هورمونی در بدن شما روی می دهد و باعث می شود از نظر هیجانی برافروخته شوید. حالا تصور کنید شما هیجان زده باشید و بیش از حد داد بزنید، نتیجه؟ برافروختگی بیشتر و بیشتر! در طول بازی اگر هیجان شما زیادی بالا رفته است، در عوض داد زدن، چند بار نفس عمیق بکشید و نوشیدنی خنک بخورید. با این کار بهتر می توانید بر خود مسلط باشید.

  • کل کل با هواداران بی ملاحظه

روبه رو شدن با هواداری بی ملاحظه از تیم رقیب، یکی از آن اتفاقاتی است که تلخی اش می تواند تا سال ها بعد باقی بماند. اگر با چنین مواردی روبه رو شدید، تلاش نکنید تا با شوخی کردن و کری خوانی با او، حال تان را بهتر کنید. چرا که این کار اغلب به داغ تر شدن فضا منجر می شود. در عوض در اولین فرصت از او فاصله بگیرید.

  • خوردن خوراکی های اضطراب زا

در طول تماشای بازی، خوراکی مناسب بخورید. مصرف بیش از حد بعضی خوراکی ها مانند نوشابه های انرژی زا، قهوه و حتی نوشابه های معمولی به واسطه داشتن کافئین می تواند علایم اضطرابی را در شما تشدید کند و کنترل رفتار را در شما سخت سازد. بهتر است در انتخاب خوراکی هایی که در طول مسابقه می خورید، دقت کنید تا به واسطه آن ها آشفته نشوید و جملات نامناسب و کلمات ناشایست به بهانه کری خوانی بر زبان نیاورید.

  • کری خوانی با ویدئو و عکس

کل کل سرخابی ها، همیشه لفظی و متنی نیست. گاهی ارسال یک عکس یا یک ویدئو برای طرف مقابل، به مراتب هیجان انگیزتر از یک کل کل کلامی است! در این قسمت، نگاهی به خاص ترین و جالب ترین ویدئوها و عکس های منتشر شده از کری خوانی پرسپولیسی ها و استقلالی ها انداخته ایم.

یک هوادار استقلالی روی تیشرتش، نتایج چهار باخت متوالی پرسپولیسی ها به تیم محبوبش را هک کرده است تا در عین حرف نزدن از صف کری خواندن ها جا نماند!

پشت ماشین نویسی هم یکی از مصداق های کری خوانی غیرکلامی است که یک نمونه از آن را که یادآور دربی تاریخی با حضور ایمون زاید است، می بینید.

عکس توپی که به ظاهر در جام دنیای 1930 استفاده شده است، این روزها هم توسط پرسپولیسی ها و هم استقلالی ها با این توضیح دست به دست می شود: توپ مورد استفاده در دربی، آخرین باری که حریف بازی را برد.

سال 89 و در دقیقه 91 دربی 69، گلی ماندگار توسط فرهاد مجیدی به ثمر رسید که باعث پیروزی یک بر صفر استقلالی ها شد. در صحنه گل، شیث رضایی هر چقدر که دنبال فرهاد مجیدی دوید به او نرسید و ویدئوی این گل با عنوان بدو. آی بدو، آی بدو در تاریخ ماندگار شد.

دربی لیگ پانزدهم، احمدی، گزارشگر بازی در زمان گل چهارم پرسپولیس جمله ای گفت که هیچ وقت از ذهن پرسپولیسی ها پاک نخواهد شد. او گفت: طارمی هت تریک می کنه یا پاس میده؟ و ویدئوی این گل، خودش یک کری خوانی محسوب می شود.

منبع: همشهری آنلاین

به "دربیه و کُریش! ، جملاتی که نباید به هواداران فوتبال بگویید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دربیه و کُریش! ، جملاتی که نباید به هواداران فوتبال بگویید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید