جک S5 تازه کم مصرف تر و پاک تر از گذشته آمد

به گزارش وبلاگ نشر، سری اول جک S5 کرمان موتور به لطف موتور حجیم و توربوشارژش، از آن دسته خودروهای چینی بود که به این زودی ها از حافظه مشتریانی ایران پاک نمی گردد. جک S5 از سال 93 و ابتدا با گیربکس دستی به ایران آمد. سپس، کرمان موتور در سال 95 نسخه اتوماتش را هم به بازار آورد؛ نسخه ای که زمان بیشتری در خط فراوری کرمان موتور باقی ماند. اکنون کرمان موتور به فکر واردکردن جک S5 تازه به بازار است.

جک S5 تازه کم مصرف تر و پاک تر از گذشته آمد

در آستانه هشتمین سال حضور جک S5، کرمان موتور می خواهد مدل نوی از آن را به بازار بیاورد. جک S5 نو در واقع، همان فیس لیفت جک S5 است که قرار بود در سال 1394 در کشورمان فراوری گردد، اما کرمان موتور این کار را نکرد و اکنون پس از 5 سال می خواهد جبران کند.

جک S5 نو در حقیقت کوشش کمپانی JAC به منظور احیای این خودرو خوش فروش بوده است. این خودرو چند سالی است که در سبد محصولات این خودروساز قرار گرفته و در بازار چین عرضه شده است. همچون بیشتر فیس لیفت های جزئی، نمای جانبی خودرو بدون تغییر به جای مانده است و همچنان همان ظاهر اولیه را شاهد هستیم.

قطعاً برای رسیدن به مصرف سوخت کمتر و البته در مقابل آن کم نشدن قدرت پیشرانه، هزاران راه وجود دارد، اما یکی از راه های مرسوم استفاده از تکنولوژی TGDI یا همان Turbocharged Gasoline Direct Injection است. در حال حاضر بیشتر خودروهای بنزینی فراوریشده در چین و آمریکای شمالی، اولین و دومین بازار بزرگ خودرویی دنیا، با استفاده از سیستم TGDI راهی بازار می شوند و تا سال 2024 بیش از 80 درصد خودروهای آمریکای شمالی از همین سیستم استفاده خواهند کرد. البته سرعت رشد استفاده از این سیستم در تمامی بازارها یکسان نیست؛ به طور مثال تا سال آینده میلادی، فقط 25 درصد از خودروهای عرضه شده در آمریکای جنوبی دارای سیستم TGDI خواهند بود.

بیشتر بخوانید: خداحافظی با دو عضو خانواده پژو 206 در سال 1400

در موتورهایی با سیستم سوخت رسانی TGDI، بنزین با فشار بالا و به وسیله ریل مشترک سوخت به طور مستقیم به داخل سیلندر جهت احتراق تزریق می گردد (در سیستم MPI ابتدا سوخت در منیفولد تزریق می گردد، اما در سیستم GDI یک انژکتور روی هر سیلندر قرار می گیرد و پاشش سوخت به طور مستقیم برای هر سیلندر جداگانه انجام می گردد). این نوع سوخت رسانی به سیلندرها باعث می گردد تا کنترل بهتری روی تایمینگ پاشش به وجود بیاید و راندمان موتور به مراتب بهتر و اندازه آلایندگی فراوری شده کمتر می گردد.

بیشتر بخوانید: ایران در سال گذشته 2.9 میلیارد دلار بنزین صادر کرد

این سیستم سوخت رسانی به تازگی در خودروهای داخل بازار ایران نیز مشاهده شده است؛ به طور مثال کرمان موتور روی جک S5 فیس لیفت از موتور 1.5 لیتری TGDI استفاده نموده است. به علت استفاده از همین سیستم، اندازه توان فراوریی آن برابر با جک S5 اتوماتیک با پیشرانه 2لیتری است، اما توانسته به راحتی اندازه آلایندگی مناسب جهت شماره گذاری را کسب کند. به نظر می رسد که با سخت تر شدن استانداردهای لازم برای شماره گذاری در ایران، به زودی شاهد استفاده از این سیستم در بسیاری از خودروهای نو داخلی باشیم.

جک S5 نو بالاخره از سیستم کروز کنترل بهره می برد. بعلاوه تغییر دیگری حس می گردد. این تغییر رنگ تریم داخلی جک S5 فیس لیفت بوده که این بار و در نسخه نو بعضی جزئیات روکش جایگاه، درها و … به رنگ قهوه ای در آمده است.

***

شما می توانید نوترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ نشر مطالعه کنید

منبع: بلاگ دیوار

به "جک S5 تازه کم مصرف تر و پاک تر از گذشته آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جک S5 تازه کم مصرف تر و پاک تر از گذشته آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید