اهمیت کار گروهی در موفقیت استارتاپ

به گزارش وبلاگ نشر، کار گروهی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در استارتاپ ها و کسب و کارها محسوب می گردد. مجموعه افرادی از 2 نفر به بالا که برای هدفی مشترک با هم هم راستا می شوند و برای کامیابی و موفقیت در راه هدفی مشترک همکاری می نمایند. موفقیت در کار گروهی در گرو نقش هایی که هر فرد پذیرفته و به آن عمل می نماید، بستگی دارد و آنقدر به هم پیوسته است که اگر در یک گروه کسی کار خود را به نحو احسن انجام ندهد، در کار دیگر اعضای گروه نیز گره ایجاد می گردد. امروزه شاید نسبت به قدیم راه اندازی یک کسب و کار راحت تر و ارزان تر باشد اما حفظ و پیشبرد آن هنوز کاری بس سخت است که بدون در نظر دریافت استراتژی های درست امکان پذیر نیست. یکی از عوامل موفقیت در استارتاپ به وجود هم تیمی های با انگیزه و با البته با هوش بستگی دارد و اینکه مجموعه ای از افراد با توانایی های متفاوت در کنار هم برای هدفی مشترک کوشش نمایند و هر یک به نوبه خوب بهترین عملکرد را از خود ارائه دهند. بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مهم ترین دلایل برای داشتن هم تیمی و همچنین مهم ترین عوامل موثر در موفقیت کار تیمی آشنا شوید و اطلاعات مفیدی در خصوص فرایند کارهای گروهی تا رسیدن به موفقیت به دست آورید.

اهمیت کار گروهی در موفقیت استارتاپ

چرا کار تیمی برای استارتاپ ها یک ضرورت محسوب می گردد!

چه قبول کنید چه نه شما به عنوان فردی که ایده های خوب و خلاقانه زیادی دارد و قصد راه اندازی یک استارتاپ را دارد، نمی توانید به تنهایی همه کارها را به دوش بکشید و همه مهارت های لازم برای پیشبرد کارهایتان را به دست آورید. تیم کاری شما می تواند تنها از 2 نفر تشکیل گردد و یا از مجموعه افرادی با توانایی های مختلف باشد که هر کدام کاری را مطابق با توانایی های خودشان انجام می دهند، در هر صورت باید بدانید که هماهنگی و هم بستگی تیم شما اهمیت زیادی دارد. هر یک از افراد تیم باید از هدفی که همگی به دنبال آن هستید مطلع باشند و با تمام قوا در جهت رسیدن به آن هدف کوشش نمایند. از مهم ترین عوامل موثر در موفقیت کار تیمی این است که افراد گروه شما منسجم و هماهنگ باشند و در محیطی سرشار از صمیمیت و آرامش مشغول به کار شوند.

از طرف دیگر کار تیمی به افراد یک گروه این امکان را می دهد تا تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند و بتوانند نوآوری های بیشتری را تجربه نمایند.

مهم ترین اهداف در طراحی تیم های کاری

همانطور که پیش تر ذکر شد از عوامل موفقیت در استارتاپ ها این است که افراد به جای اینکه تک نفره همه کارهای یک کسب و کار را به دوش بکشند، اقدام به تیم سازی نمایند و مجموعه افراد با استعداد و با پشتکار دیگری را نیز به عنوان هم گروهی های خود وارد کار نمایند. برای موفقیت در کار گروهی قبل از هر چیزی باید بدانید که برای پیشبرد کارهایتان به چه افرادی و با چه خصوصیاتی احتیاج دارید و این افراد باید چه توانایی ها و خصوصیاتی داشته باشند.

در ابتدای کار به جای اینکه به اضافه کردن چندین فرد به اعضای تیمتان فکر کنید، بهتر است روی افرادی سرمایه گذاری کنید که چندین کار و مهارت را یکجا دارند. سعی کنید به نیروهایی که به عنوان هم تیمی انتخاب می کنید، به خوبی آموزش دهید و سطح مهارت های آنها را ارتقا دهید. وظایف هر فرد را معین کنید و سعس کنید برای هر هدف کوتاه مدتی در تیمتان یک برنامه زیری زمانی داشته باشید و هر کس به خوبی به وظیفه خود عمل کرد برای او پاداشی در نظر بگیرید و انگیزه تیم را هر لحظه بیشتر و بیشتر کنید این کاریاثر بخش در عوامل موفقیت در استارتاپ شما خواهد بود.

8 استراتژی برای عملکرد بهتر هم تیم های استارتاپی شما!

شما به هر نحوی و با هر مهارت ها و خصوصیت هایی که ترجیح می دادید، اقدام به انتخاب هم تیمی برای خود کردید، اما حال باید بدانید که از مهم ترین عوامل موثر در موفقیت کار تیمی چیست و چه استراتژی هایی برای پیشبرد کارتان ضروری است.

  1. خودتان الگوی خوبی باشید!

اگر واقعا به دنبال این هستید که اعضای گروه شما با یکدیگر به خوبی ارتباط برقرار نمایند، سخت کار نمایند و نتایج بهتری از کارتان به دست آورید، بهتر است که همانطوری رفتار کنید که دوست دارید بقیه افراد باشند، نقش خود را به خوبی اجرا کنید، مسئولیت های خود را به خوبی انجام دهید و از طرفی ارتباط خوبی با اعضای گروه خود برقرار کنید و درست همانطوری باشید که دوست دارید سایر افراد دیگر در گروه شما رفتار نمایند.

  1. اعتماد و احترام را از قلم نیاندازید!

اگر بین کارمندان و واقع هم گروهی های شما اعتماد و احترام متقابل وجود نداشته باشد، یقینا هیچ کاری نیز به درستی انجام نخواهد شد. یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در استارتاپ داشتن اعتماد به هم تیمی ها و همکاران است و اینکه افراد بتوانند به سرپرستان گروه نیز اعتماد نمایند و پذیرای هدایت هایی که می شوند، باشند.

  1. هم تیمی هایتان را به معاشرت با هم تشویق کنید!

اعضای گروه شما قرار است ساعت ها در کنار هم کار نمایند و با هم باشند و موفقیت در کار گروهی نیز بدون احساس راحتی و امنیت خاطر امکان پذیر نخواهد بود. بهتر است شرایطی را فراهم کنید تا هم تیمی های شما زمان بیشتری را با هم صرف نمایند و بیشتر از هم شناخت پیدا نمایند و به آنها امکان دهید تا بتوانند بیشتر با هم صحبت نمایند و تعامل داشته باشند. به علاوه یکی دیگر از عوامل موثر در موفقیت کار تیمی تشویق اعضای تیم به آزادانه صحبت کردن و اشتراک گذاری نظرها و پیشنهادات است. خودتان نیز باید سعی کنید تا ارتباطی دو طرفه و محبت آمیز با هم تیمی هایتان داشته باشید و به آنها این اطمینان را بدهید که محبت آمیز به حرف های هم تیمی های خود گوش می دهید.

  1. اهداف و مسئولیت ها را به وضوح معین کنید!

از عوامل موثر در موفقیت کار تیمی این است که همه اعضای گروه از وظایف و عملکردهای خود درک خوبی داشته باشند و بدانند که هر یک از افراد هم تیمی چه مسئولیت هایی بر عهده دارند. این موضوع به هم تیمی های شما کمک می نماید که کار خود را نیز بهتر مدیریت نمایند و بتوانند با خیالی آسوده روی مسئولیت خود تمرکز نمایند و در صورت احتیاج از هم تیمی های خود کمک بگیرند. از طرفی معین نقش های روشن هر فرد، فرآیند های کاری هر فرد را معین می نماید و روال کار را تسریع می بخشد.

به علاوه شما باید به همه هم تیمی های خود اعلام کنید که به دنبال چه هدفی هستید و موفقیت در کار گروهی نیز زمانی حاصل می گردد که همگی در راه رسیدن به هدفی معین در مدت زمانی محدود کوشش کنید. برای هر بازه زمانی هدفی کوتاه مدت معین کنید و معین کنید که هر فرد برای دستیابی به این هدف چه مسئولیتی دارد و اینگونه انگیزه افراد را برای داشتن همکاری و پیشرفت کاری بیشتر کنید.

  1. از هم تیمی های خود تقدیر کنید!

از مهم ترین عوامل موثر در موفقیت کار تیمی انگیزه دادن به هم تیمی هایتان است و اینکه با تشویق و ستایش آنها اعتماد به نفس و روحیه بیشتری به تیم دهید و آنها را برای انجام بهتر کارها ترغیب کنید. به هم تیمی های خود اجازه دهید تا در خصوص تصمیمات مهم با شما هم فکری نمایند و با این کار ارتباط خود را با سایر هم تیمی ها تقویت کنید و اجازه دهید آنها نیز بدانند که بخشی از این پازل هستند و بدون آنها کار شما نا کامل است. از قلم نیاندازید که از عوامل موفقیت در استارتاپ این است که همه افراد گروه احساس خوبی داشته باشند و از انجام کارها و محیطی که در آن کار می نمایند احساس رضایت نمایند، پس سعی کنید که به ایجاد انگیزه و حس رضایت در میان هم گروهی های خود اهمیت زیادی دهید.

  1. برای مدیریت تیم از یک نرم افزار مدیریتی بهره ببرید!

توضیح وظایف و زمان بندی کارها، میزان پیشرفت و مهلت هر فرد برای رسیدن به هر یک از اهداف و همچنین به روز رسانی همه این اطلاعات احتیاج به یک نرم افزار مدیریتی دارد که با وجود نرم افزارهای زیادی که در این زمینه وجود دارد بهتر است بهترین گزینه را با توجه به نوع کارتان انتخاب کنید و از قلم نیاندازید که موفقیت در کار گروهی بدون برنامه ریزی دقیق و مطمئن امکان پذیر نخواهد بود. مهم ترین و رایج ترین این نرم افزارها عبارتند از Notion، Trello، Basecamp، Azendoo، Asana.

  1. مرتبا با هم تیمی های خود جلسه برقرار کنید!

برگزاری جلسات مکرر و هم فکری با اعضای گروه یکی محسوب می گردد. هدف از برگزاری این جلسن اتلاف وقت نیست اما موجب می گردد تا فرایند پیشرفت و اهداف اعضا نیز آنالیز شوند و ایده های جدیدی برای پیشبرد بهتر کارها ارائه گردد و هر کس در خصوص روال کاری خود اطلاعاتی در اختیار سایر هم تیمی ها قرار دهید و پیشنهادات خود را برای بهبود کارها اعلام نماید.

  1. تیمی با توجه به احتیاج خود تشکیل دهید!

داشتن تیم های بزرگ و کوچک هر کدام مزیت ها و مضرات خاص خودش را دارد. تیم های بزرگ تر معمولا از نیروی انسانی بیشتری تشکیل شده اند و تیم های کوچک معمولا افرادی با مسئولیت ها و مهارت های بیشتر را برای انجام امور انتخاب می نمایند. شما باید با توجه به شرایط شرکت و نوع کارهایی که با آن سر و کار دارید، اندازه تیم خود را معین کنید و از این موقعیت به نفع خودتان بهره ببرید. از قلم نیاندازید که از عوامل موفقیت در استارتاپ ایجاد هماهنگی و یک دستی بین افراد گروه است و زمانی که فرد جدید به تیم شما اضافه می گردد باید مهرات، نگرش، اخلاق و خصوصیات او را در نظر بگیرید و بدانید که رفتار او می تواند روی سایر افراد تیمتان نیز تاثبر بگذارد به همین دلیل باید افرادی متناسب با گروهتان را برای هم تیمی شدن انتخاب کنید.

از قلم نیاندازید!

ایجاد انگیزه و تایید افراد گروه می تواند به پیشرفت کاری آنها کمک کند و از عوامل موثر در موفقیت کار تیمی محسوب می گردد. سعی کنید محیطی محبت آمیز و سرگرم نماینده برای کارتان داشته باشید و در کنار کار برای هم تیمی هایتان تفریحاتی را نیز در نظر بگیرید و از آنها بخاطر اینکه در کنار شما هستند و در جهت شما را کمک می دهند تقدیر و تشکر کنید. مطمئن باشید اینگونه نتیجه بهتری نیز از کارتان دریافت می کنید و هم تیمیتان نیز با کوشش بیشتری برای کامیابی به اهداف معین شده کوشش می نمایند.

منابع:

https://smash.vc/teamwork/

https://www.forbes.com/sites/martinzwilling/2012/11/08/startups-need-teamwork-entering-the-perfect-storm/#2c247d191c21

https://skaled.com/teamwork-essential-startup

منبع: مجله شنبه

به "اهمیت کار گروهی در موفقیت استارتاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت کار گروهی در موفقیت استارتاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید