کشف یک گونه لاک پشت غول پیکر ناشناخته

به گزارش وبلاگ نشر، وزارت محیط زیست اکوادور گفت، پس از آزمایش DNA که نشان داد حیوانات ساکن در جزایر گالاپاگوس هنوز به طور کامل برای علم ثبت نشده اند، گونه جدیدی از لاک پشت غول پیکر کشف شد که تا به امروز برای دانش بشری ناشناخته بود.

کشف یک گونه لاک پشت غول پیکر ناشناخته

به گزارش وبلاگ نشر، محققان مواد ژنتیکی لاک پشت هایی را که در حال حاضر در سن کریستوبال زندگی می نمایند با استخوان ها و صدف های جمع آوری شده در سال 1906 از غاری در ارتفاعات جزیره مقایسه کردند و دریافتند که آن ها متفاوت هستند. کاشفان قرن بیستم هرگز به منطقه ها پست شمال شرقی جزیره، جایی که حیوانات امروزی در آن زندگی می نمایند، نرسیدند، و در نتیجه، تقریباً 8000 لاک پشت غول پیکر بدون هیچ گونه مسئله ای توانستند تا به امروز باقی بمانند. با این حال، اکنون به نظر می رسد که این جانوران غول پیکر از گونه ای متفاوت هستند.

وزارت محیط زیست اکوادور در صفحه رسمی خود در توییتر بیان کرد: گونه لاک پشت غول پیکری که در جزیره سن کریستوبال زندگی می نماید، و اکنون به طور علمی با نام Chelonoidis chathamensis شناخته می گردد، از نظر ژنتیکی با گونه های متفاوت مطابقت دارد. وبسایت Galapagos Conservancy در گزارشی بیان کرد که گونه C. chathamensis تقریباً به طور قطع منقرض شده است و این جزیره در واقع خانه دو گونه مختلف لاک پشت بوده است که یکی در ارتفاعات و دیگری در منطقه ها پست زندگی می نماید.

جزایر گالاپاگوس که در اقیانوس آرام در حدود 1000 کیلومتری سواحل اکوادور واقع شده اند، یک منطقه حفاظت شده حیات وحش و زیستگاه گونه های منحصر به فرد گیاهی و جانوری است. این مجمع الجزایر در پی مشاهدات و تحقیقات زمین شناس و طبیعت شناس بریتانیایی چارلز داروین در خصوص تکامل در آنجا معروف شد. این دانشمند طی یک سفر دریایی به این مجمع الجزایر آمد تا پوشش گیاهی و جانوری منحصر بفرد آن را آنالیز کند.

مشاهدات و نمونه برداری های وی در طول این سفر نقش اصلی را در شکل گیری نظریه مشهور داروین به نام مقدمه ای بر نظریه فرگشت بوسیله انتخاب طبیعی بوده است. اولین ورود ثبت شده به این جزایر مربوط به سال 1535 میلادی و زمانی است که یک کشیش اهل دومینیکن به نام فری توماس دو برلانگا برای حل یک اختلاف ما بین فرانسیسکو پیزارو و افسران تحت فرمانش به پرو رفت. دوبرلانگا در ابتدا جهت خود را گم کرد، ولی در نهایت به منطقه ها تحت سیطره اسپانیا بازگشت و شرایط جزایر و موجودات زنده ساکن آن ها را برای دیگران توصیف کرد.

طبق گزارش پارک ملی گالاپاگوس، در ابتدا 15 گونه لاک پشت غول پیکر در این جزایر وجود داشت که سه مورد از آن ها قرن ها پیش منقرض شدند. در سال 2019، بیش از 100 سال پس از اینکه گونه منقرض شده در نظر گرفته شد، یک نمونه از Chelonoidis phantastica در جزیره فرناندینا پیدا شد. این مطالعه به وسیله محققان دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا، ییل در ایالات متحده، سازمان غیردولتی آمریکایی گالاپاگوس و سایر موسسات در مجله علمی Heredity منتشر شد. آن ها به بازیابی DNA بیشتری از استخوان ها و پوسته ها ادامه خواهند داد تا تعیین گردد که آیا لاک پشت های ساکن در سان کریستوبال که 557 کیلومتر طول دارد، گونه تازه دیگری نیز داشتند یا خیر.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-وبلاگ نشر

منبع: فرارو

به "کشف یک گونه لاک پشت غول پیکر ناشناخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک گونه لاک پشت غول پیکر ناشناخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید