ساخت بانداژ غنی شده برای تسریع روند بهبود زخم های سوختگی

به گزارش وبلاگ نشر، در سراسر دنیا سوختگی شایع ترین نوع آسیب به بافت های نرم است که می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی و حتی مرگ گردد.

ساخت بانداژ غنی شده برای تسریع روند بهبود زخم های سوختگی

بر اثر سوختگی سه ناحیه آسیب دیده ایجاد می گردد؛ ناحیه مرکزی که بیشترین آسیب را دیده است، ناحیه میانی که بر اثر ادم دچار اختلال در خون رسانی است و ناحیه پایانی که به آن هایپرمیا می گویند و با کمترین اسکار (اثر به جا مانده از زخم) بهبود می یابد.

فراهم کردن درمان مناسب که بهبود سوختگی را تسریع کند مسئله ای چالش برانگیز است. بنابراین یافتن محصولی پیشرفته و مقرون به صرفه که مدت زمان درمان را کاهش دهد لازم است.

با هدف فراوری بانداژی چند منظوره با روش فراوری ساده از مواد طبیعی، محققان کشور ساختاری از ژل کربوپول لود شده با کارنیوسین غنی شده با بنتونیت طراحی و قابلیت ترمیم زخم های حاصل از سوختگی از طریق آن را آنالیز کردند.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین المللی Polymer Bulletin منتشر شده است، نشان داد، خصوصیات فیزیکوشیمیایی ژل ساخته شده محیط مناسبی را برای بهبود چسبندگی، مهاجرت، رشد و زنده مانی فیبروبلاست ها فراهم می نماید.

علاوه بر این نشان داده شد ژل ساخته شده نسبت به حالت بهینه سازی نشده فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری دارد. بعلاوه استفاده از ژل مورد آزمایش نسبت به ژل بهینه سازی نشده اندازه بهبود زخم را به صورت معنی داری افزایش می دهد.

آنالیز های بافت شناسی نشان داد ژل ساخته شده خون رسانی و اپیتلیالی شدن را افزایش و حضور سلول های التهابی را در محل سوختگی کاهش می دهد.

نتایج پژوهش انجام شده در شرایط آزمایشگاهی و با یاری حیوان مدل آزمایشگاهی نشان داد ژل ساخته شده می تواند بانداژ مناسبی برای درمان سوختگی باشد. برای استفاده در مصارف بالینی آزمایشات بیشتر لازم است.

دکتر مهدی خوبی، فرزانه سروری، دکتر محسن امین و همکارانشان در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، دانشگاه زنجان و دانشگاه آزاد تهران شمال محققان این پروژه بودند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ساخت بانداژ غنی شده برای تسریع روند بهبود زخم های سوختگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت بانداژ غنی شده برای تسریع روند بهبود زخم های سوختگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید