خبرنگاران واکسن های موجود بر نوع انگلیسی کرونا موثر است

به گزارش وبلاگ نشر، تهران- خبرنگاران- مسعود مردانی با اشاره به اینکه جهش کروموزومی در کرونا قدرت انتقال ویروس را دو برابر افزایش داده است،گفت: این جهش باعث تغییر ساختار کلی ویروس نشده و واکسن های موجود همچنان موثرند. کشور انگلیس نیز که درگیر این فرم جهش یافته از ویروس کرونا است، از واکسن های موجود استفاده می نماید.

خبرنگاران واکسن های موجود بر نوع انگلیسی کرونا موثر است

گسترش ویروس کرونا که از شهر ووهان در چین شروع شد بنا به ماهیت خطرناک و سرایت بسیار سریع آن ابعاد مختلف زندگی اجتماعی در همه جای دنیا را به طور جدی و بنیادین به چالش کشید به گونه ای که سازمان بهداشت دنیای آن را پدیده ای همه گیر خاطرنشان کرد. ویروسی که یک تنه دنیا را زمین گیر کرد و تمام پیشرفت های عصر صنعتی بشر در بسیاری از حوزه ها به چالش کشیده شد. بسیاری از مشاغل نیز به طور کامل تعطیل شدند تا به این ترتیب انسانی که این روزها با این ویروس منحوس دست و پنجه نرم می نماید برای حق حیات بجنگد. کرونا همچنان در دنیا جولان می دهد، با این حال، کوشش ها برای انتها دادن به آن، وارد مرحله تازه ای شده و با فراوری واکسن، مردم شادمان از روزهای انتهای عمر این ویروس بودند اما این انتها راه نیست و خبرها حاکی از آن است که گونه جدید و جهش یافته ای از کرونا در انگلیس شناسایی شده است.

با شناسایی گونه جدید ویروس کرونا، معادلات به هم ریخته است. در روزهای گذشته کشورهای مختلف مرزهای خود را به روی انگلیس بسته اند. علاوه بر کشورهای اروپایی، عربستان، تایلند و کلمبیا نیز به دلیل نگرانی از شیوع گونه جدید ویروس کرونا دست به اقدام مشابهی زده اند. از طرفی بعضی کشورها قوانین سفت و سخت تری برای مسافران از انگلیس در نظر گرفته اند. به طور مثال مسافرانی که از انگلیس وارد یونان می شوند، فارغ از اینکه نتیجه آزمایش کرونا آن ها منفی باشد باید هفت روز خود را قرنطینه نمایند. رسانه های استرالیایی، آمریکایی و آفریقایی هم با انتشار گزارش هایی نسبت به سرایت ویروس جدید و افزایش فشارها بر اوضاع بحرانی کنونی هشدار دادند.

آنالیز ها بر روی گونه جدید ویروس کرونا فعلاً در ابتدای راه است و هنوز در مورد ماهیت آن پرسش های بی پاسخ و نگران نماینده زیادی وجود دارد. هنوز به طور دقیق تعیین نیست رفتار این ویروس تغییر یافته نسبت به گونه اولیه چه تغییراتی داشته است اما نگرانی ها در همه دنیا و همچنین ایران وجود دارد که این گونه ویروس در کشور شیوع پیدا نکند. پژوهشگر وبلاگ نشر در همین خصوص با مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت و گویی انجام داده است که را در ادامه می خوانید:

وبلاگ نشر: از چه زمانی ویروس جدید کرونا، در انگلیس مشاهده شده و تا کنون به کدام کشورها سرایت نموده است؟

مردانی: ویروس جدید کرونا از اواخر شهریورماه سال جاری در جنوب لندن پیدا شده و از همین جا به جنوب انگلیس انتشار پیدا کرد و بعد از آن به هلند، دانمارک و ایتالیا رسید و حتی الان گزارش هایی وجود دارد که در عمان هم این بیماری مشاهده شده و در استرالیا هم انتشار پیدا نموده است.

وبلاگ نشر: آیا واکسن کووید در برابر ویروس جهش یافته کرونا مصونیت ایجاد می نماید؟

مردانی: این ویروس جهش کروموزومی پیدا نموده اما خوشبختانه این جهش باعث تغییر ساختار کلی ویروس نشده است که واکسن کرونا را بی اثر کند و هنوز هم کشورهایی مانند انگلیس که خودشان درگیر این فرم جهش یافته از ویروس کرونا هستند از همین واکسن کرونا که وجود دارد استفاده می نمایند و به نظر می آید که همین واکسن می تواند حتی برای عدم ابتلای به این فرم از ویروس که جهش یافته هم موثر باشد.

وبلاگ نشر: ویژگی ها و تفاوت های گونه جدید ویروس کرونا نسبت به ویروس قبلی در چیست؟

مردانی: ویروس کرونای جدید که از انگلیس شیوع پیدا نموده است به شدت عفونی بوده و حتی میزانی 2 برابری با ویروس کرونای قبلی دارد، 70 درصد در تماس های عادی و افرادی که مبتلا هستند باعث ابتلای جدید می شوند. پس این ویروس بسیار شدیدتر است و خیلی سریع در جامعه گسترش پیدا می نماید و دوست دارد که خودش را به جای ویروس قبلی جایگزین کند.

وبلاگ نشر: تشخیص افراد مبتلا به این ویروس چگونه امکان پذیر است؟

مردانی: برای روش تشخیص این نوع از ویروس هفته ها یا ماه های وقت ضروری است که ما بتوانیم تشخیص دهیم زیرا نیاز به مطالعات فیلوژنتیک یا مطالعات کروموزومی دارد.

وبلاگ نشر: آیا مورد تازه ای از این ویروس در ایران مشاهده شده است؟

مردانی: در ایران مورد ثابت شده ای از این ویروس جدید وجود ندارد اما اگر مسافری از لندن وارد کشور گردد، همانگونه که به هلند رفته ممکن است وارد ایران هم گردد اما اینکه ما الان موردی پیدا نموده باشیم، آزمایش داده باشد و گفته باشیم که این فرم جهش یافته از ویروس کرونا است، تا به حال پیدا نشده است.

وبلاگ نشر: دولت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونای جدید چه اقداماتی انجام داده است؟

مردانی: در وهله نخست تمام پروازهایی که از مقصد لندن به تهران می آمد، قطع شده اند. تمام پروازهای مستقیم و غیر مستقیم که از کشورهای اروپایی به مقصدهای واسط مانند امارات، دوحه، استانبول و جاهای دیگر می آید و مسافرانی وارد ایران می شوند، لیست آنها تهیه شده و تست آنها گرفته می گردد و همچنین افرادی که از کشورهای اروپایی وارد می شوند را در قرنطینه نگهداری می نمایند تا اشتباهی که در مورد ویروس قدیمی کرونا به وجود آمد و از چین وارد کشور شد، دیگر تکرار نگردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران واکسن های موجود بر نوع انگلیسی کرونا موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران واکسن های موجود بر نوع انگلیسی کرونا موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید