تفاوت بلیط های چارتری و سیستمی هواپیما

به گزارش وبلاگ نشر، درست زمانی که تصمیم به سفر میگیرید و در وب سایت ها و آژانس های مسافرتی دنبال خرید بلیط هواپیماتون هستید، با واژه هایی مثل چارتری و سیستمی برخورد می کنید که از نظر قیمت و خدمات هم با هم متفاوت هستند. اما تا بحال چقدر به این موضوع فکر کردید که چرا قیمت این بلیط ها با هم متفاوته و هر کدام از اون ها چه خدمات و امکاناتی ارائه میدن و چه تفاوت هایی با هم دارند. در این مقاله خبرنگاران شمارو رو با انواع بلیط های سیستمی و چارتری آشنا میکنه و اطلاعات مفیدی درباره اون ها و تفاوت هایی که دارند در اختیارتون قرار میده.

تفاوت بلیط های چارتری و سیستمی هواپیما

بلیط چارتری چیست:

چارتر در لغت به معنای اجاره کردن به صورت دربسته. در واقع بلیطط های چارتری هواپیما به بلیط هایی گفته میشه که به وسیله آژانس ها و شرکت های چارتر نماینده با قیمت پایین تری خریداری میشه و این شرکت ها خودشون قیمت این بلیط هارو معین می نمایند و بخاطر همین موضوع هم قیمت بلیط های چارتر نماینده متفاوته. از اونجایی که این بلیط ها با هزینه های پایین تری خریداری میشن، و زمان معینی دارند، شرکت باید برای پر شدن پرواز و متضرر نشدن بتونه همه بلیط هاشو به فروش برسونه و در صورت نفروختن بلیط و خالی موندن جایگاه های هواپیما، ضررش هم به عهده شرکت چارتر نماینده است. برای همین در زمان هایی که معمولا خلوت تره این آژانس ها بلیط هارو با حداقل سود به فروش می رسونند و معمولا در چنین زمان هایی برترین راه اینه که بلیط های چارتر بخرید.

از طرف دیگه این نکته رو هم باید بدنید که این شرکت ها تنها چارتر نماینده هستند و ایرلاین مربوط، مسئول و مجری پروازه و همه مسئولیت های پرواز و لوازم و کالا، تاخیر و تعجیل پرواز و حتی لغو اون تنها بر عهده ایرلاین مربوطه است و آژانس ها و شرکت ها هیچ مسئولیی در خصوص این موضوع ندارند.

مزایا و معایب بلیط های چارتری:

مهم ترین مزیتی که این نوع بلیط ها دارند اینه که اگه بتونید قبل از سفرتون کمی در وب سایت ها و آژانس ها جستجو کنید، می تونید بلیطتون رو با برترین و کمترین قیمت بخرید. به علاوه زمان دقیق این پرواز ها برخلاف سیستمی به صورت از قبل برنامه ریزی شده نیست و همین موضوع بهتون یاری می کنه تا در مواقعی که بلیط های سیستمی موجود نبود از بلیط های چارتری بهره ببرید، که در این شرایط دیگه قیمت اون ها ارزون تر نیست!

در خصوص معایب این بلیط ها هم باید بدونید که معمولا این بلیط ها غیر قابل کنسلی هستند و در صورت کنسل کردن اون ها هیچ وجهی به شما بازگردونده نمیشه. بنابراین موقع خرید این بلیط ها باید دقت بیشتری به خرج بدید و زمانی رو انتخاب کنید که قصد عوض کردن اون رو ندارید. به علاوه شمما نمی تونید بلیط های چارتری رو به شخص دیگه انتقال بدید یا در تاریخ دیگه ای بهره ببرید. بعلاوه این نکته رو هم باید بدونید که قیمت بلیط های چارتری برای افراد 2 تا 12 سال و بزرگ سال هیچ تفاوتی وجود نداره و فقط برایبچه های کوچک تر از 2 سال و بدون جایگاه مثل بلیط های سیستمی فقط در حدود 10 درصد از هزینه یک بزرگسال در نظر گرفته میشه.

بلیط سیستمی چیست:

بلیط های سیستمی درست مثل اسمشون برنامه ریزی شده هستند و برنامه اون هارو ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی معین می نمایند و قیمتشون هم از قبل معین شده و معمولا برای مدت های طولانی برنامه ریزی میشن و این امکان رو فراهم می نمایند تا ماه ها قبل از سفرتون بلیطتون رو بخرید. این نوع بلی ها معمولا به وسیله خود ایرلاین ها و آژانس های مسافرتی با قیمت معین و یکسانی ارائه میشه.

مزایای بلیط های سیستمی:

برای خرید این بلیط ها لازم نیست نگران باشید که اون رو از کجا و از چه طریقی می خرید، چون در هر صورت قیمت یکسانی دارند. مزیت مهمی که بلیط های سیستمی دارند اینه که اگه بعد از خریدن بلیط از سفرتون یا حتی زمان و روز اون منصرف شدید و یا پروازتون کنسل شد. می تونید بلیط تون رو پس بدید و بعد از کسر شدن میران محدودی برای جریمه، بلیط جدیدتون رو بخرید. مزیت دیگه ای که این بلیط ها دارند اینه که قیمت بلیط به ها و بزرگسال ها با هم متفاوته و مثل بلیط های چارتری لازم نیست که برای کودک 2 تا 12 سالتون به مقدار خودتون بلیط تهیه کنید و می تونید تنها 50 درصد از هرینه رو پرداخت کنید و به همین دلیل برای سفر های خانوادگی گزینه مناسبی به حساب میاد. بعلاوه این بلیط ها نسبت به بلیط های چارتری تنوع مسیری بیشتری دارند.

از مهم ترین این نوع بلیط ها همم میشه به قیمت اون ها اشاره نمود که خیلی وقت ها تفاوت های زیادی با بلیط های چارتری دارند. به علاوه از اونجایی که این بلیط ها با برنامه ریزی قبلی معین میشن، ممکنه جوابگوی تقاضای بازار نباشند و در ایام شولغ سال نتونید بلیط مورد نظرتون رو پیدا کنید و در نین مواقعی خرید بلیط های چارتری حتی بالا تر از بلیط های سیستمی میتونه چاره ساز باشه.

بلیط های سیستمی و چارتری برای چه افرادی مناسب هستند!

اگه شما برای سفرتون برنامه معینی دارید و روز معینی و برای این سفر معین کردید و البته کودکی هم همراهتون نیست که بخواید به مقدار خودتون براش بلیط تهیه کنید، این برترین فرصته تا از بلیط های چارتری بهره ببرید. بهتره حسابی بگردید و با نزدیک شدن به موقع پرواز بلیطی با قیمت مناسب و ارزون بخرید. اما اگه احتمال میدید روز و برنامه پروازتون تغییر پیدا کنه و روز خاصی رو مد نظر دارید که باید در همون روز سفر کنید می تونید بدون نگرانی از بلیط های سیستمی بخرید و در صورت کنسلی پروازتون هم تا مقدار زیادی از وجهتون رو دریافت کنید و بلیط جایگزین تهیه کنید.

این موضوع رو هم باید بدونید که چه بلیط شما چارتری باشه و چه سیستمی، فرقی در نوع جایگاه و خدماتی که در هواپیما دریافت می کنید وجود نداره و در طول سفر هیچ تفاوتی بین شما که بلیط چارتری تهیه کردید با کسی که بلیط سیستمی خریده نیستو فقط نوع فروش این بلیط ها متفاوته که باید با توجه به موقعیت و احتیاج شما درست انتخاب بشه!

منبع: گردگرد

به "تفاوت بلیط های چارتری و سیستمی هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت بلیط های چارتری و سیستمی هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید