ایران رتبه 17 در فراوری زباله را دارد ، تحمیل سالانه 4 میلیون زباله پلاستیکی به محیط زیست

به گزارش وبلاگ نشر، مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: روزانه 45 هزار تن زباله در منطقه ها شهری و 10 هزار تن در منطقه ها روستایی فراوری می گردد و میانه سرانه فراوری زباله هر نفر در شهر 760 گرم و در روستاها 485 گرم است.

ایران رتبه 17 در فراوری زباله را دارد ، تحمیل سالانه 4 میلیون زباله پلاستیکی به محیط زیست

به گزارش وبلاگ نشر، بر اساس آمار world Population Review (سازمانی که داده های آماری جمعیتی به روز را درباره تمامی کشورها ارائه می دهد) در سال 2021 ایران رتبه 17 در فراوری زباله را داشت بعلاوه به نقل از اطلس کلانشهر تهران هر فرد به طور میانه سالانه شش برابر وزن خود زباله فراوری می نماید. میانه سرانه زباله فراوری شده در تهران 320 کیلوگرم است. از سوی دیگر در حالی که سرانه فراوری زباله در جهان حدود 110 کیلوگرم در سال و سرانه روزانه در مقیاس جهانی 250 تا 300 گرم است، این رقم در ایران 600 گرم و در شمال شهر تهران 1200 گرم است.

به گفته حبیب راضی - مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور - روزانه 45 هزار تن زباله در منطقه ها شهری و 10 هزار تن در منطقه ها روستایی فراوری می گردد و میانه سرانه فراوری زباله هر نفر در شهر 760 گرم و در روستاها 485 گرم است. 65 درصد از پسماندهای فراوریی تر و 35درصد آن خشک است و 25 درصد از پسماندهای فراوریی پردازش و 75 درصد به جامانده بدون فرآیند پردازش به طور مستقیم دفن و 10 درصد در مبداء تفکیک می شوند.

گفته می گردد که 500 غرفه تحویل زباله در تهران همگی فعال هستند و در این میان به طور میانه در هر غرفه بازیافت شهر تهران روزانه بین 100 تا 200 کیلوگرم پسماند تحویل داده می گردد که در قیاس با عدد کل فراوری زباله در کلانشهر تهران یعنی 7500 تن عدد قابل توجهی نیست.

هر ایرانی روزانه به طور میانگین سه کیسه پلاستیکی مصرف می نماید که میانه عمر استفاده از هر کیسه تنها 12 دقیقه است، در حالی که برای حذف هر کدام از این کیسه ها از طبیعت زمان قابل توجهی احتیاج است. علاوه بر این ظروف یک بار مصرف پلاستیکی، سفره های پلاستیکی، بسته بندی های پلاستیکی و غیره در کشور به مقادیر زیاد فراوری شده اند که به علت تغییر سبک زندگی مردم در دهه های اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته و فشاری دوچندان بر محیط زیست وارد نموده است.

بعلاوه تکثر کیسه های پلاستیکی در تفکیک پسماندها و بازیافت آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس آمار جهانی، ایران جزو 20 کشور اول جهان در فراوری زباله پلاستیکی است. سالانه 4 میلیون تن زباله پلاستیکی فراوری می گردد که نیم میلیون تن از آن مربوط به کیسه های پلاستیکی است. هر ایرانی روزانه به طور میانه سه کیسه پلاستیکی مصرف می نماید که 96 درصد از آن ها مستقیم وارد سطل زباله می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "ایران رتبه 17 در فراوری زباله را دارد ، تحمیل سالانه 4 میلیون زباله پلاستیکی به محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران رتبه 17 در فراوری زباله را دارد ، تحمیل سالانه 4 میلیون زباله پلاستیکی به محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید