شهرستان پردیس ، بهشت ییلاقی استان تهران

به گزارش وبلاگ نشر، شهرستان پردیس یکی از شهرستان های استان تهران است. این شهرستان در آذر ماه 1391 متشکل از بخش های بومهن و جاجرود (ارتقا یافته) در تابعیت استان تهران ایجاد شد. شهرستان پردیس استان تهران متشکل از 55 آبادی است. محدوده جغرافیایی شهرستان پردیس از روستای تلو در سرخه حصار شروع شده و تا انتهای بخش بومهن ادامه دارد. شهرستان پردیس استان تهران با شهرستان های دماوند، شمیرانات و تهران دارای مرز مشترک است. این شهرستان تازه تاسیس دارای سه بخش مرکزی، بومهن و جاجرود است. پس در ادامه با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید برای سفر به دیدنی های پردیس...

شهرستان پردیس ، بهشت ییلاقی استان تهران

امامزاده سلطان مطهر بومهن

در قسمت شمالی شهر بومهن و داخل محوطه ای محصور، بنای برج آجری زیبایی وجود دارد که به امامزاده سلطان مطهر مشهور است و از دیدنی های پردیس محسوب می گردد. بنای این امامزاده با نقش ای چندوجهی و پوششی گنبدی (دوپوش) از شاهکارهای معماری قرن نهم هجری قمری در منطقه به شمار می رود. مصالح این بنا از گچ و آجر است. داخل این امامزاده، صندوق چوبی زیبایی است که از شاهکارهای هنر کنده کاری روی چوب محسوب می گردد و به فرمان ملک کیومرث از حکام مقتدر محلی ناحیه طبرستان ساخته شده و در این بنا قرار گرفته است. این بنا به شماره 1092 و در تاریخ 1/4/1354 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای باستانی گلخندان

این اثر ارزشمند تاریخی در 5 کیلومتری جنوب شهر بومهن و چسبیده به بافت روستای گلخندان تازه واقع شده است بر اساس کاوش های باستان شناسی صورت گرفته، قدمت این دژ از قرون اولیه اسلامی تا قرن دهم هجری قمری معین شده است. در حال حاضر بقایایی از برج و باروهای پیرامونی این دژ که بر بلندای صخره ای جان گرفته اند ناخودآگاه توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نمایند. این اثر به شماره 2888 و تاریخ 5/9/1379 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده قاسم و روستای گلخندان

بنای این امامزاده از بناهای آرامگاهی متعلق به قرن هفتم هجری قمری است که در باور مردم، مدفن قاسم ابن زید از اعقاب امام حسن مجتبی (ع) است. ساختار بنا دارای نقشه چندوجهی با پوشش گنبدی است. این امامزاده از اماکن مذهبی مهم منطقه است.

دشت سیاه پالاس

منطقه دشت سیاه پالاس دارای گونه های گیاهی و جانوری متنوع و زیادی است و چشمه سارها و رودخانه های فراوانی در آن جریان دارند. سراسر منطقه سیاه پالاس از گل های شقایق، زنبق وحشی و لاله سرخ پوشیده شده و تنها راه دسترسی به آن از داخل شهر رودهن و بلوار شریعتی می باشد.

منبع: همگردی

به "شهرستان پردیس ، بهشت ییلاقی استان تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرستان پردیس ، بهشت ییلاقی استان تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید