اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا پس از 64 سال!

به گزارش وبلاگ نشر، جلسه ای فوق العاده برای اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری برگزار شد.

اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا پس از 64 سال!

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ نشر، رؤسای کانون های وکلا و هیات رئیسه اسکودا در جلسه فوق العاده در روز گذشته، جمعه، نهم اسفند، به بررسی آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا پرداختند.

در این جلسه اتفاق نظر داشتند که اصلاح آیین نامه لایحه بدون پیشنهاد کانون وکلای دادگستری و آن هم پس از 64 سال و با اصلاح مواردی که قبلاً قانون در آن مواد وارد شده است، شأن قانونگذاری دارد و برخلاف ماده22 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری است.

عیسی امینی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در مورد این جلسه گفت: در این روزها، ترس از کرونا بر جان ودل مردم سایه انداخته است. سپیدپوشانی که تا ماه های قبل زیر آماج لفاظی ها و حملات یقه سفید های مردم نما در بعضی از رسانه ها بودند نشان دادند که در کنار مردم و به عنوان سرباز وطن برای حفظ جان هم میهنان خود می کوشند و باز از این کارزار، سربلند بیرون خواهند آمد.

وی اضافه نمود: در این گیرودار و در ششم اسفندماه، نامه ای از قوه قضاییه به کانون وکلای دادگستری مرکز مبنی بر اینکه نظرات خود را تا 25 اسفندماه درمورد اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1334 ارسال کنید وصول شد.

امینی اضافه نمود: شرایط سخت فعلی کشور نیز موجب تعویق و تأخیر این موضوع نشده و یاداور آیین نامه 1388 است. امروز رؤسای کانون های وکلا و هیأت رئیسه اسکودا در این جلسۀ فوق العاده (جمعه، نهم اسفندماه 1398) اتفاق نظر داشتند که اصلاح آیین نامه بدون پیشنهاد کانون وکلای دادگستری و آن هم پس از 64 سال و با اصلاح مواردی که قبلاً قانون در آن مواد وارد شده است و شأن قانونگذاری دارد، نه تن ها برخلاف ماده22 لایحه قانونی استقلال، اصول حقوق عمومی و نقض آشکار اختیارات مجلس شورای اسلامی است، بلکه بی گمان، سوت انتها وجود نهاد مدنی مستقل و اساساً نام کانون وکلای دادگستری در قاموس و ارکان اساسی دادرسی منصفانه در کشور است.

وی اضافه نمود: در یک سال گذشته، عده ای معدود، از هیچ تلاشی در به هم ریختن این کهن نهاد مدنی دریغ نورزیدند و تلاش کردند علاوه بر شبیه سازی و نحیف سازی نهاد اصلی، هیات مدیره را به هیات اجرایی و کانون وکلای دادگستری هشتادونه ساله را به شکل مرکز امور مشاوران دربیاورند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: امیدوارم با ورود رئیس قوه قضاییه جهت منع از تهیه این آیین نامه برخلاف قانون و تحدیدکننده، شاهد روز های آخر این نهاد اجتماعی مدافع حق دفاع، که از آن تنی تضعیف شده مانده است، در زمان ریاست ایشان نباشیم؛ قدرت مبهم و زهرآگین تفکر این عده معدود و ناآشنا به اصول قضا و وکالت، برای تعامل و سازندگی بین قوا و مردم به کار نرفته و نخواهد رفت، بلکه برای تقابل و ویرانگری سازمان های اجتماعی و مردم نهاد ها و آن هم در این شرایط بحران سلامت مردم، به اشکال متفاوت است.

وی ادامه داد: به راستی که نهاد های مدنی، نماد های راستین مردم سالاری و اعتباربخشی هستند و صد افسوس که اگر این اقدامات متوقف نشود، با ماندن پوسته ای بی ارزش از آن ها، بنیان این نهاد های همبستگی ساز و نگاهبان متزلزل خواهد شد. امروز فرصتی فراهم شد که بازهم صاحبان قلم و به ویژه نامزد های هیأت مدیره با طرح دیدگاه ها و نقد های خود در این برهۀ حساس، بیش ازپیش از کانون خود صیانت کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا پس از 64 سال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا پس از 64 سال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید